Her går den grønne omstilling for langsomt
Den overvejende del af verdens krydstogtskibe er fortsat afhængig af tunge brændstoffer, mens kun en lille del af rederiernes flåder benytter mere klimavenlige løsninger, viser en ny undersøgelse fra den tyske miljøorganisation, NABU. “En skandale”, lyder kommentaren.
Royal Carribiean´s Oasis er blandt de krydstogtskibe, der sviner mest..
Norske Hurtigruten fremhæves i undersøgelsen som et rederi, der har sat nye standarder med deres nye hybridskib Roald Amundsen, der er med til at reducere CO2-udledningen. Det tyske rederi AIDA topper listen med deres nyeste skib, AIDAnova sammen med moderselskabet, Costa Crociere´s nye LNG-drevne Costa Smeralda.
På tredjepladsen i undersøgelsen kommer tre skibe fra Hapag-Lloyd.
“Langt bagefter i bunden af listen finder vi industriens giganter, MSC og Royal Carribean,” siger NABU, der voldsomt kritiserer de rederier, der ikke tager nye teknologier i anvendelse for at mindste forureningen og klimaaftrykket fra deres skibe.
“Det er en skandale, at vi i dag fortsat ser skibe, der er bygget efter standarder, der daterer sig flere årtier tilbage. Det er afgørende, at gøre de nye standarder obligatoriske og få dem installeret på alle skibe så hurtigt som muligt,” udtaler Malte Siegert, der er kliomachef i NABU i Hamborg. Desuden efterlyser han obligatoriske landstrømsanlæg i alle europæiske havne.
Undersøgelsen omfatter 89 krydstogtskibe. Du kan se listen over klimaaftrykket fra krydstogtskibe på det europæiske marked HER.
Kilde: World Maritime News