Hemmeligholdt rapport påpeger fejl

En hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar peger på flere fejl foretaget på tankskibet Sola TS, der kolliderede med fregatten Helge Ingstad. Ifølge den 42-sider lange rapport var Havarikommissionens rapport mangelfuld og den bliver nu brugt af den tiltalte vagtchefs forsvar.

Arkivfoto..

Der er blot rejst tiltale mod en enkelt - nemlig vagtchefen på fregatten Helge Ingstad - efter kollissionen i november 2018, der totalskadede den milliard-dyre fregat. Men nu vil forsvarerne for vagtchefen inddrage en hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar i sagen.

Ifølge rapporten peger det norske Sjøforsvaret på en række fejl, de mener skete på tankskibet Sola TS op til kollissionen:

- Skibets radar blev ikke brugt korrekt - hverken før eller efter skibets afgang fra Stureterminalen - og brugen var ikke i overensstemmelse med søfartsreglerne.

- Der blev ikke holdt udkig som foreskrevet i søfartsreglerne eller i skibets egne retningslinjer.

- Ansvarsfordelingen på broen var dårlig, hvilket gav en dårlig forståelse af situationen

- Kommunikationen med andre var dårlig. Således gav broen ikke overfor Fedje VTS (trafikcentral) ikke udtryk for, at en kritisk situation var under opsejling. Og overfor fregatten gav skibet sig ikke entydigt til kende og burde have indset, at fregatten ikke kunne vide, at de kommunikerede med et tankskib.

Og ifølge den tiltaltes forsvarer er rapporten helt central for retssagen. Han mener, at rapporten viser, at den tiltaltes bidrag til ulykken er lille.

Rapporten viser bl.a., at Sola TS ikke ser på et stort udsnit af radarbilledet, inden skibet forlader Stureterminalen. Det betyder ifølge rapporten, at tankskibet ikke orienterer sig godt nok om trafikken i området, inden det går fra kaj.

Heller ikke da skibet sejler ud fra terminalen bruger det radaren til at orientere sig om trafikken sydover i Hjeltefjorden. I stedet fokuserer radaren på tre skibe, der er på vej nordover, samme vej som Sola TS skal.

Elleve minutter før ulykken er fregatten synlig på tankskibets radar. Men det tager alligevel syv minutter inden Sola TS opdager Helge Ingstad ved at losen ser lanternerne på fregatten med egne øjne.

Det er nogle af årsagerne til, at Sjøforsvaret mener, at tankskibets brug af radaren var mangelfuld.

Statsadvokaten kalder rapporten, der er skrevet af en orlogskaptajn fra Sjøforsvarets navigationskompetencecenter, for “et partsindlæg” og vil ikke kommentere den i sin helhed, før den bliver et tema i retssagen.

Heller ikke Havarikommissionen ønsker at kommentere rapporten. “Vi afleverede vores rapporter i 2019 og 2021 og har ingen kommentarer udover det,” siger afdelingsdirektør i Statens havarikommisison, Dag Liseth til NRK.

Men advokat Christian Lundin, der forsvarer den tiltalte vagtchef kalder rapporten meget vigtig for retssagen.

“Rapporten er vigtig, fordi den viser, at tiltales bidrag til at ulykken indtraf er lille, og vagtchefen ikke kan bebrejdes,” siger han.

Han peger på, at rapporten hævder, at tankskibet ikke orienterede sig om den øvrige trafik, ikke var tydelig i sin kommunikation og ikke forstod, at de holdt en kurs, som var direkte på kollissionskurs med fregatten.

“Sola TS bidrager til, at ulykken indtraf. Der er mange ting, de kan kritiseres for,” siger Christian Lundin.

Kilde: NRK

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktien i nedtur trods stærkt kvartalsregnskab

22.10.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot Greenland opnår krævende certificering

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundsfærge solgt til Grækenland

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk øger forventningerne

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Marstal Navigationsskole i spidsen for batteri-projekt

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Houthi-militsen hævder at have angrebet Maersk-chartret containerskib

19.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk starter feeder-service til Ukraine

18.10.2024Maritimedanmark.dk

Ingen vil tillade anløb af skib med sprængfarlig last

Jobmarked

Se alle

Port of Aalborg

Commercial Manager

Brænder du for salg og kundepleje? Motiveres du af at arbejde med relationsskabende salg? Så er du den helt rette til stillingen som Commercial Manager i vores salgsafdeling. Vores salgsafdeling består af et team på fire medarbejdere, der målrettet arbejder med salg og kunderelationer indenfor områderne godstransport, logistik, ejendomme og arealer, serviceydelser mv. til en bred vifte af kunder i alle størrelser.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelse snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team på fire skibsassistenter og andre medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

06.11.2024

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark