Hemmeligholdt rapport påpeger fejl

En hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar peger på flere fejl foretaget på tankskibet Sola TS, der kolliderede med fregatten Helge Ingstad. Ifølge den 42-sider lange rapport var Havarikommissionens rapport mangelfuld og den bliver nu brugt af den tiltalte vagtchefs forsvar.

Arkivfoto..

Der er blot rejst tiltale mod en enkelt - nemlig vagtchefen på fregatten Helge Ingstad - efter kollissionen i november 2018, der totalskadede den milliard-dyre fregat. Men nu vil forsvarerne for vagtchefen inddrage en hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar i sagen.

Ifølge rapporten peger det norske Sjøforsvaret på en række fejl, de mener skete på tankskibet Sola TS op til kollissionen:

- Skibets radar blev ikke brugt korrekt - hverken før eller efter skibets afgang fra Stureterminalen - og brugen var ikke i overensstemmelse med søfartsreglerne.

- Der blev ikke holdt udkig som foreskrevet i søfartsreglerne eller i skibets egne retningslinjer.

- Ansvarsfordelingen på broen var dårlig, hvilket gav en dårlig forståelse af situationen

- Kommunikationen med andre var dårlig. Således gav broen ikke overfor Fedje VTS (trafikcentral) ikke udtryk for, at en kritisk situation var under opsejling. Og overfor fregatten gav skibet sig ikke entydigt til kende og burde have indset, at fregatten ikke kunne vide, at de kommunikerede med et tankskib.

Og ifølge den tiltaltes forsvarer er rapporten helt central for retssagen. Han mener, at rapporten viser, at den tiltaltes bidrag til ulykken er lille.

Rapporten viser bl.a., at Sola TS ikke ser på et stort udsnit af radarbilledet, inden skibet forlader Stureterminalen. Det betyder ifølge rapporten, at tankskibet ikke orienterer sig godt nok om trafikken i området, inden det går fra kaj.

Heller ikke da skibet sejler ud fra terminalen bruger det radaren til at orientere sig om trafikken sydover i Hjeltefjorden. I stedet fokuserer radaren på tre skibe, der er på vej nordover, samme vej som Sola TS skal.

Elleve minutter før ulykken er fregatten synlig på tankskibets radar. Men det tager alligevel syv minutter inden Sola TS opdager Helge Ingstad ved at losen ser lanternerne på fregatten med egne øjne.

Det er nogle af årsagerne til, at Sjøforsvaret mener, at tankskibets brug af radaren var mangelfuld.

Statsadvokaten kalder rapporten, der er skrevet af en orlogskaptajn fra Sjøforsvarets navigationskompetencecenter, for “et partsindlæg” og vil ikke kommentere den i sin helhed, før den bliver et tema i retssagen.

Heller ikke Havarikommissionen ønsker at kommentere rapporten. “Vi afleverede vores rapporter i 2019 og 2021 og har ingen kommentarer udover det,” siger afdelingsdirektør i Statens havarikommisison, Dag Liseth til NRK.

Men advokat Christian Lundin, der forsvarer den tiltalte vagtchef kalder rapporten meget vigtig for retssagen.

“Rapporten er vigtig, fordi den viser, at tiltales bidrag til at ulykken indtraf er lille, og vagtchefen ikke kan bebrejdes,” siger han.

Han peger på, at rapporten hævder, at tankskibet ikke orienterede sig om den øvrige trafik, ikke var tydelig i sin kommunikation og ikke forstod, at de holdt en kurs, som var direkte på kollissionskurs med fregatten.

“Sola TS bidrager til, at ulykken indtraf. Der er mange ting, de kan kritiseres for,” siger Christian Lundin.

Kilde: NRK

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

25.04.2025Maritimedanmark.dk

EU skærper kravene til “skyggeflåden”

25.04.2025Maritimedanmark.dk

Over Atlanten med sejl og biofuel: Odfjell opnår markant resultat

25.04.2025Maritimedanmark.dk

Nyt måleudstyr lover både klimafordele og økonomiske gevinster

25.04.2025Maritimedanmark.dk

Norden-skib har testet nyt biobrændstof fra dansk producent

24.04.2025Maritimedanmark.dk

Nye EU-regler skal bremse mikroplastforurening i havet

23.04.2025Maritimedanmark.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

22.04.2025Maritimedanmark.dk

Flyvende el-færge har succes i Stockholm

22.04.2025Maritimedanmark.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

Jobmarked

Se alle

Skagen Havn

Skagen Havn søger en havneassistent

En af vores dygtige havneassistenter gennem mange år har valgt at gå på pension, og derfor søger vi en medarbejder til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

04.05.2025

NH Towage A/S

Teknisk montør til NH Towage

Vær med på rejsen som Teknisk montør hos NH Towage A/S Tekniker og problemløser med passion for at arbejde praktisk.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

LIMFJORDSMUSEET LØGSTØR

Limfjordsmuseet søger maritim museumskoordinator

Limfjordsmuseet søger en maritim museumskoordinator & formidler, der brænder for at formidle Limfjordens historie og nordisk søfartskultur! Hvis du har erfaring med sejlads og både, elsker at arbejde med frivillige fællesskaber, og har hænderne skruet rigtigt på, så har vi den perfekte stilling for dig. Kom og vær med til at gøre maritime historier levende – både på vandet og i mødet med vores publikum. Er du klar til at tage ansvaret for Jagten Kirstine og være en del af vores dedikerede team? Læs mere og bliv en nøgleperson i museets maritime fremtid!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.05.2025

MAERSK TRAINING

Crane Instructor in Svendborg

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus we are looking for an ambitious, dynamic and experienced Crane Driver to join our team in Svendborg as Crane Instructor. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels or offshore and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EMRI A/S

General Manager Innovation / CTO

Are you a visionary technology leader with a passion for maritime innovation? Do you have the expertise to drive both software and hardware development in a fast-paced and ambitious environment?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent – vil du sikre det gode arbejdsmiljø i den danske handelsflåde?

Den maritime branche er i udvikling, og her skal det gode arbejdsmiljø følge med. Derfor har vi skabt en helt ny rolle, hvor du er med til at kortlægge og sætte fokus på den psykiske trivsel ude på de forskellige danske handelsskibe.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

16.04.2025

Sted

Digital course