Havila Kystruten tager levering af sidste to nybygninger

Efter at have været tilbageholdt på grund af sanktionerne mod Rusland, har Havila Kystruten langt om længe fået leveret de sidste to af fire nye krydstogtskibe.

Tirsdag kunne det norske krydstogtselskab Havila Kystruten endelig hejse det norske flag og rederiflaget på skibene Havila Polaris og Havila Pollux på Tersan-værftet i Tyrkiet.. Foto: Havila Kystruten

Sanktionerne mod Rusland som følge af angrebet på Ukraine skabte i fjor store problemer for norske Havila Kystruten, der havde finansieret de fire skibe gennem det russiske leasingselskab GTLK, der stod som formelle ejere af skibene.

Det lykkedes i midlertid at stable en refinansiering på benene og nu har Havila Kystruten taget levering af de sidste to færger, Havila Polaris og Havila Pollux, fra Tersan-værftet i Tyrkiet, oplyser rederiet.

“Nu er vi i mål med en proces, som har krævet både tid, ressourcer og tålmodighed. Ikke mindst har det krævet meget tålmodighed af vores kunder, kystsamfundene, det norske transportministerium, vores samarbejdspartnere og alle ansatte,” siger administrerende direktør for Havila Kystruten, Bent Martini.

“Vi har oplevet en del udfordringer undervejs, men har aldrig mistet håbet om at finde en løsning. At vi nu endelig er i besiddelse af vores egne flotte og topmoderne kystruteskibe - med store kahytter og høj grad af komfort for alle ombord - er en mærkedag for rederiet,” tilføjer han.

Havila Polaris skal i rute fra Bergen den 17. august og forlader Tersan-værftet som det første af de to kystruteskibe. Ikke længe efter er det planen, at Havila Pollux følger samme vej, inden skibet skal i rute fra Bergen den 23. august.

Foto: Havila Kystruten

“Vores mandskab flytter snart ombord, og nu skal vi have toldgodkendt det nødvendige udstyr inden det sidste tjek. Straks derefter sætter Havila Polaris kurs mod Bergen. Afhængig af forholdene tager det 10-12 dage at sejle skibene hjem til Norge. Det betyder, at der er nogle hektiske dage i vente for at klargøre skibene og lave de sidste finpudsninger, før vi kan byde de første gæster velkommen ombord på jomfruturene med Havila Pollux og Havila Polaris,” siger Bent Martini.

Oprindelig var de fire skibe formelt ejet af det russiske leasingselskab GTLK, men da selskabet blev ramt af sanktioner betød det, at skibene ikke måtte indregistreres til drift i Norge.

“Vi har afsøgt mulighederne hos forskellige myndigheder og styrelser for at finde en lovlig løsning på de udfordringer, vi stod over for den 24. februar sidste år. Der er brugt betydelige ressourcer på juridisk bistand, og med den rette løsning på hånden kan vi nu sige, at vi har gennemført og lykkedes med en proces, der er helt unik på globalt plan. Vi er ikke bekendt med, at andre har fundet en lignende løsning, så det har været banebrydende hele vejen,” siger Bent Martini.

Løsningen betyder, at de fire skibe, der er værdisat til 150 mio. euro pr. styk, er finansieret ved at hente 305 millioner euro hos investeringsselskabet HPS Investment Partners LLC, mens rederiets største ejere og investorer har bidraget med 65 mio. euro i ny egenkapital. Havila Holding AS har bidraget med et lån på 20 mio. euro.

Det lykkedes for Havila Kystruten at holde den første af de nye færger - Havila Castor - fri af finansiering fra det sanktionerede russiske leasingselskab. Derfor kunne denne færge sættes i drift i forsommeren i fjor, mens idriftsættelsen af det andet - Havila Capella - fulgte senere.

De fire skibe var i forvejen ramt af store forsinkelser. Efter den oprindelige plan skulle skibene have været sat i drift 1. januar 2021, da rederiet overtog opgaven med at betjene byerne langs den norske kyst fra Bergen til Kirkenes.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.03.2025Maritimedanmark.dk

Svitzer: Ny serie kan blive gamechanger

18.03.2025Maritimedanmark.dk

Ny færge til Det Irske Hav får rotorsejl

17.03.2025Maritimedanmark.dk

DFDS præsenterer ny eldrevet hurtigfærge

15.03.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen rokerer rundt på elfærger

14.03.2025Maritimedanmark.dk

Prysmians nyeste skib kabelægningsskib i drift

14.03.2025Maritimedanmark.dk

Ny Scandlines færge på prøvesejlads

25.02.2025Maritimedanmark.dk

Godkendelse på plads: Staten køber 7 nye redningsfartøjer

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Tyrkiet skærer første stål til hangarskib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course