Havareret færge sejlede for hurtigt
Den havarerede norske kulfiberfærge MS Sollifjell sejlede efter al sandsynlighed for hurtigt, hvilket fik store dele af det danskproducerede skrog til at rasle af. Færgen skulle angiveligt have taget to til tre næsedyk i havet med høj fart
Foto: Veolia Transport.
"Hvis det stemmer, kan det forklare skaderne som man kan se på billederne. Båden må have sejlet med større fart end tilladt ud fra certifikaterne", siger Ulf Kristiansen fra Diab, der har leveret kernematerialet i kulfiberstøbningen, til Teknisk Ukeblad.
Færgen har et opslag på broen, der klart angiver, hvilken hastighed der må sejles med ved hvilke bølgehøjder.
"Båden er konstrueret til at tåle 1 G ved maksimal fart i rolig sø. Ved 0,5 til 2 meters bølger fordobles belastningen. Begrænsningerne i anvendelsen står på broen og kan ikke misforstås. Udsættes båden for hårdere medfart, end det der er konstrueret til, kan der opstå skader", siger administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice Mandal, der har leveret båden til det norske rederi Veolia Transport.
På grund af skadernes udseende rettedes mistanken hurtigt mod danske Tuco Marine, men de foreløbige meldinger frikender den danske kulfibervirksomhed.
"Selv om Tuco mangler nogen erfaring med så store opgaver, så har de tilpas meget styr på processen, at det næppe er der fejlen ligger"m siger Ulf Kristiansen fra Diab AS til Teknisk Ukeblad.
Heller ikke det norske søfartsdirektoratet har fundet anledning til kritik af den danske virksomhed. Det norske søfartsdirektorat har godkendt båden og blandt andet været til stede under skrogstøbningen i Danmark.
Havarikommissionen forventes tidligst at have deres rapport klar om en uges tid. Indtil den foreligger ønsker Tuco ikke at kommentere sagen.
Kilde: ing.dk