Hanjin-konkurs rammer The Alliance
Tidligere på året dannede de seks containerrederier, MOL, NYK, Hanjin, Hapag-Lloyd, K Line og Yang Ming, alliancen, der kort og godt hedder ”The Alliance”. Den nye alliance ventes i gang i april 2017, men er nu, inden start, ramt af Hanjin’s konkurs.
Konkursen betyder nemlig, at alliancen mister kapacitet, som kun delvist bliver modvirket af, at Hapag-Lloyd har besluttet at fusionere med UASC, hvilket giver alliancen ekstra kapacitet.
Når man ser på de øst-vest-gående ruter i august havde The Alliance en markedsandel inkl. UASC, men ekskl. Hanjin, på 24 procent, hvilket er en del under 2M og HMM, der begge havde en markedsandel på 31 procent og Ocean Alliance, der havde en markedsandel på 34 procent.
Derfor er det spørgsmålet, om The Alliance vil søge en erstatning for Hanjin. Blandt andet kunne det være en mulighed at få Hamburg Süd indlemmet i alliancen. Dette rederi er nemlig ikke med i nogen alliance på nuværende tidspunkt. Der er flere andre muligheder, men Hamburg Süd kunne godt være det bedste bud på et nyt alliancemedlem, da dette rederi har den største flådekapacitet af de forhåndenværende muligheder.
The Alliance har dog ikke selv givet udtryk for, at alliancen har tænkt sig at optage nye medlemmer.
Kilde: containerst.com