Grønlandsk kystsejlads i fare
Det eneste tilbageværende store passagerskib til kystsejlads i Grønland, Sarfaq Ittuk, der sejler på en rute langs Grønlands vestkyst, mellem Ilulissat i nord og Narsaq i syd, har rundet 33 år på havet og er ikke længere tidssvarende. Men der er ikke penge til at bygge et nyt skib.
Skibet tilhører Arctic Umiaq Line, der er et datterselskab af det selvstyreejede rederi Royal Arctic Lines. Efter en fejlslagen omlægning af sejladsen sidste år, gav Arctic Umiaq Line et dundrende underskud i 2024.
Nu er sejladsen bragt tilbage på rette spor igen, men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at færgen er nedslidt og en erstatning hurtigt skal findes.
Det økonomiske sikkerhedsnet under ruten udgøres af en servicekontrakt indgået med Selvstyret, men servicekontrakten udløber ved årsskiftet, og der er ifølge det grønlandske medie KNR kun udsigt til en ny toårig servicekontrakt.
Det er ifølge Arctic Umiaq Line ikke nok.
”Hvis vi skal få bygget det nye skib, har vi brug for mindst 15 år”, siger Taitsiannguaq Olsen, direktør i Arctic Umiaq Line til KNR.
Taitsiannguaq Olsen siger til KNR, at han gerne ser, at kystsejlads forbliver en mulighed. Det tager meget længere tid at sejle, men til gengæld er sejladsen ikke lige så følsom over for vejret som luftfarten er.
Sarfaq Ittuk er det eneste af oprindelig tre søsterskibe, bygget på Ørskov Værft i Frederikshavn, der fortsat sejler kystsejlads i Grønland.
-mauh