Grøn bunker på Rønne Havn fra 2025
Det internationale konsortium Bornholm Bunker Hub - der bl.a. tæller Ørsted, Molslinjen, Topsøe, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne - vil fra 2025 tilbyde tankning af bæredygtige brændstoffer i Rønne Havn.
Foto: Rønne Havn.
"Det er fantastisk at se, hvor hurtigt vi kan få tingene til at ske, når alle gode kræfter trækker i samme retning. Den grønne omstilling bliver bekostelig, og det vil kræve en stor indsats af os alle – både myndighederne, branchen, virksomhederne og de enkelte kunder. Det er en udfordring, vi skal løse i fællesskab”, siger Carsten Jensen, CEO, Molslinjen.
Konsortiet har i det seneste års tid gennemført en forundersøgelse af det økonomiske potentiale i at levere bæredygtige brændstoffer til skibsfarten i Østersøen rundt om Bornholm, eventuelt med anvendelse af lokal Power-to-X-produktion af grønne brændstoffer.
“I Bunker Holding Group engagerer vi os i arbejdet med at understøtte etableringen af den nødvendige bunkerinfrastruktur, så det bliver muligt at levere brændstof med nulemission til skibsbranchen. Vi forventer en stigende efterspørgsel efter grønne brændstoffer som metanol og ammoniak i løbet af dette årti. Derfor giver vi vores fulde støtte og opmuntring til projekter og samarbejdsformer som f.eks. Bornholm Bunker Hub, hvis formål er at skabe mulighed for produktion og levering af bæredygtige skibsbrændstoffer”, siger Christoffer Berg Lassen, CCO, Bunker Holding Group.
En lokal produktion af Power-to-X-brændstoffer kan blive en vigtig brik i arbejdet med at etablere en konkurrencedygtig bunkerhub og kan være en realitet, når Energiø Bornholm etableres med mindst to GW offshore vindenergi omkring 2030.
“Initiativet med Bornholm Bunker Hub vil give os en vigtig viden om, hvordan branchen i fællesskab kan opbygge fremtidens regionale forsyningskæder med grønne skibsbrændstoffer. Vi opfatter disse rene energihubs som et vigtigt middel til at fremme overgangen til grøn skibsfart, og den sikre adgang til grønne brændstoffer vil få en helt afgørende rolle for implementeringen af vores egen rene motorteknologi i fremtidens skibe. Projektet er et godt eksempel på, hvordan vi som branche kan kombinere forskellige ekspertiser og dermed yde et væsentligt bidrag til overgangen til ren energi inden for skibsfarten”, siger Gudmundur Langvik-Valdimarsson, General Manager Sales, Wärtsilä Denmark-
Konsortiet vil nu bl.a. tage kontakt til potentielle kunder i Østersøområdet for at afdække det forventede behov for bæredygtige brændstoffer.
Mere end 60.000 skibe sejler hvert år forbi Bornholm.
Redaktionen