God internet-adgang fortsat sjælden til søs
Mens adgang til hurtigt internet på land efterhånden er tilgængelig for 85 pct. af husstandene i de europæiske lande, står det anderledes sløvt til for besætningsmedlemmer, der ofte skal tilbringe måneder på søen, viser en undersøgelse gennemført af fagforeningen Nautilus.
Næst efter en højere løn rangerer bedre internetforbindelser som det højeste ønske blandt besætningsmedlemmer ombord på skibe. Godt nok har 88 pct. af de adspurgte i en undersøgelse fortaget af fagforeningen Nautilus adgang til internet, når de er på havet, men forbindelsen er ofte begrænset og dyr.
“Når problemer med mangel på forbindelser er blevet løst på land, hvorfor så ikke på søen også?” spørger Mark Dickinson, der er generalsekretær i Nautilus International på baggrund af undersøgelsens resulater, der er fremkommet på baggrund af svar fra op mod 2000 medlemmer. Nautilus er en fagforening for søfarende i Storbritannien, Holland og Schweiz.
Undersøgelsen viser blandt andet, at kun 34 pct. har adgang til sociale medier, når de er til søs, mens endnu færre 6 pct. har adgang til Skype eller andre video opkaldstjenester. Kun lige godt halvdelen (57 pct.) har adgang til privat e-mail, mens adgang til streamingtjenester som Netflix kun er muligt for 8 pct. af de adspurgte.
Undersøgelsen omfatter også en række rederier, men det var primært selskaber inden for offshore, supply eller offshore skibe, der er kendt for at have bedre kommunikation ombord, der besvarede spørgsmålene.
“De sektorer, der er kendt for ringere kommunikationsadgange besvarede ikke spørgsmålene,” skriver Nautilus i undersøgelsen.
Den største bekymring blandt virksomhederne var, at en åben internetforbindelse risikerer at føre til download af illegalt indhold og porno (83 pct.), mens download af film kom ind på andenpladsen (67 pct.) og bekymringen for at det distraherer arbejdet kom ind på trediepladsen (58 pct.). Halvdelen af virksomhederne fandt, at driftsomkostningerne er for høje, mens en trediedel angav, at udstyret var for dyrt at installere.
Ifølge de adspurgte besætningsmedlemmer var det dog prisen for installation og drift af internetforbindelser, som rederierne angav som hovedårsagen til begrænsningerne, når de blev spurgt.
Undersøgelsen viser også, at de adspurgte lægger en så stor vægt på muligheden for at kunne være i forbindelse med familie og venner derhjemme, at næsten to trediedele (63 pct.) siger, at de ville - eller formentlig ville - skifte til en anden virksomhed, hvis den kunne tilbyde bedre internet - og øvrige vilkår var de samme.
Nautilus oplyser, at de over de kommende måneder vil offentliggøre flere resultater fra undersøgelsen.
Kilde: Nautilus