Fremskridt i IMO klimforhandlinger
IMOs hovedkvarter i London har de seneste to uger dannet ramme for forhandlingerne om en revideret klimastrategi for international skibsfart, som bidrog til væsentlige fremskridt i retning af styrkede klimaambitioner for sektoren.
Der er nu et stigende antal lande, som støtter en revideret strategi med nulemission i 2050 som målet, hvilket giver øget håb for at nå en ambitiøs aftale i sommeren 2023.
Særligt de europæiske lande og en koalition af stillehavslande har længe presset på for en styrkelse af IMO’s klimaambitioner, så skibsfarten kan leve op til ambitionerne i Parisaftalen.
Frem mod næste komitémøde i sommeren 2023 vil der være fortsatte drøftelser om de konkrete reguleringstiltag, der skal indfri strategiens ambitioner.
De hidtidige drøftelser viser, at der er bred støtte til en reguleringspakke, som både inkluderer tekniske krav til brændstoffernes udledninger og økonomiske incitamenter til brug af grønne brændstoffer.
Både i forhold til klimastrategien og reguleringstiltag er der stadig væsentlige udfordringer i de videre forhandlinger. Det gælder bl.a. i forhold til, hvordan man undgår, at de udfasede emissioner fra skibsfarten skaber reelle reduktioner og ikke sendes videre til andre sektorer samt håndtering af de økonomiske konsekvenser for de svageste udviklingslande.
På mødet i IMO’s Miljøkomité vedtog medlemsstaterne ligeledes, at hele Middelhavet udpeges som særligt emissionskontrolområde (SECA) for skibes udledninger af svovl med effekt fra 2025. Dermed strammes kravene i Middelhavet for svovlindholdet i skibes udledninger og kommer på linje med de krav, som allerede gælder i fx Østersøen og Nordsøen.
Kilde: Søfartsstyrelsen