Fremdriftssystem klar til isbryderen Nuyina
Mere end 8.600 tons stål er nu formet, svejset sammen og monteret i skroget af Australiens nye isbrydende forskningsskib RSV Nuyina. Vigtige elementer af skibets fremdrivningssystem er for nylig ankommet til Damen-skibsværftet i Galati.
RSV Nuyina, vil gøre sin jomfrurejse til Antarktis i 2020-21. Skibet bliver den vigtigste livline til Australiens tre antarktiske forskningsstationer og den subantarktiske station på Macquarie Island. Detskal støtte Australiens ledende rolle i den videnskabelige forskning i Antarktis og Sydhavet.
Skibet er også fleksibelt nok til at klare fremtidige forsknings- og operationelle krav i løbet af den forventede 30-årige levetid. Nuyina er det eneste skib i verden, der har et vandtæt rum eller” våd brønd”, der kan behandle havvand med krill og andre skrøbelige marine organismer, med op til 1.800 liter pr. minut.
Andet state-of-the-art videnskabeligt udstyr omfatter akustiske instrumenter til kortlægning og visualisering af havbunden og organismer i vandkolonnen og instrumenter til måling af atmosfæriske gasser, skyegenskaber, bølgehøjder og isforhold.
Fartøjet er konceptudviklet af det danske skibsarkitekt firma Knud E. Hansen. det fik, efter en landsdækkende konkurrence i Australien navnet Nuyina. Nuyina betyder Sydlyset på palawa kani, et sprog der tales af de oprindelige indbyggere i Tasmanien.
Man kan læse mere om konstruktionen af fremdriftssystemet, på engelsk, og se billeder af delene
Se video af konstruktionen og skibets opbygning under teksten.
Redaktionen