Første X-bow cruiser klar til jomfruturen
Det allerede ikoniske X-bow design fra Ulstein værftet i Norge er klar til debut på et ekspeditionsskib. Det sker, når Greg Mortimer drager ud på sin jomfrutur fra Argentina til Antarktis. Skibet er det første af ti, som Florida-rederiet SunStone Ships har bestilt på et kinesisk værft.
Skibet, der har plads til 120 passagerer, vil jævnligt tage turen fra Cape Horn til de sydlige Shetlands øer ved Antarktis over Drake passagen, der er kendt for at være et voldsomt farvand med høje søer.
Et farvand, der ifølge krydstogtselskabet Aurora Expeditions vil være lettere at passere for Greg Mortimer på grund af X-bow designet. Designet betyder også, at skibet har et lavere brændstofforbrug i hårdt vejr.
På sin rejse fra værftet i Kina til Argentina oplevede kaptajnen på Greg Mortimer allerede fordelene ved designet. Skibet kunne holde en fart på 12-13 knob selv i bølger på 8-10 meter, og det er blot en knob mindre end skibets normale cruise-hastighed.
“Det er en totalt anden oplevelse. I store søer ventede jeg konstant på smældet, men det kom aldrig. Du føler ikke søen, men må lære at fortolke skibets opførsel. Andre skibe kan kun holde den halve hastighed,” siger kaptajn Ulf-Peter Lindstrøm, der har 40 år bag sig i shippingindustrien.
Ifølge Ulstein er der i dag omkring 100 skibe med X-bow design enten i drift eller under konstruktion. De fleste er bygget til offshore-sektoren.
Kilde: Maritime-Executive