Første LNG konvertering af ultra-large
Verdens første konvertering af et ultra-large containerskib er nu færdiggjort, bekræfter Hapag-Lloyd. Skibet, der nu kan sejle på LNG, er det 15.000 teu. store Brussels Express, der nu er på vej tilbage på sin faste rute efter et 7 måneder langt ophold på det kinesiske værft, Huarun Dadong.
Det er MAN Energy Solution, der har stået for konverteringen af af skibets bunkerdrevne MAN B&W 9S90ME-C hovedmotor til en dual-fuel MAN B&W ME-GI. En LNG-tank på 6.500 kubikmeter blev også installeret. Konverteringen forventes at koste omkring 35 mio. dollar.
Projektet er et væsentligt led i Hapag-Lloyds strategi om at reducere CO-udledningen med mellem 15 og 30 pct. og svovl og partikler med mere end 90 pct.
Tidligere i år har rederiet bestilt seks 23.000 teu. containerskibe, der bliver drevet af LNG. Skibene, der repræsenterer en investering på mere end 1 mia. dollar, vil blive leveret mellem april og december 2023.
Kilde: Offshore Energy / Green Marine.