Maritime iværksættere: Copenhagen Subsea vil revolutionere under overfladen
I Danske Maritimes serie om maritime iværksættere fortæller grundlæggerne af Copenhagen Subsea, hvordan fremtiden ser ud for virksomheden, der udvikler og produceer thrusters til brug i ROV´ere (Remotely Operated Vehecles) og andre undervandsfartøjer.
”Vi har et klart mål om at blive markedsledende inden for elektriske thrusters til undervandsbrug," fortæller de tre bag iværksættervirksomheden Copenhagen Subsea. Foto: Danske Maritime
Virksomheden udvikler teknologi med fokus på ydeevne, støjsvag drift og driftssikkerhed, som er vigtigt i krævende undervandsoperationer. Kunderne er danske og internationale aktører inden for offshore, forsvar og den maritime sektor.
Virksomheden blev grundlagt af Henrik Neuschäfer Larsen og Jens Peter Bredholt.
Vi har talt med grundlæggerne om virksomheden, personerne bag samt, hvordan fremtidsudsigterne ser ud for Copenhagen Subsea. Copenhagen Subsea er i øvrigt søsterselskab til Hydro Hull Cleaning, som anvender Copenhagen Subseas thrustere på deres ROV; The SeaBadger, som bliver brugt til industriel skrogrensning.
Hvad er baggrundshistorien for Copenhagen Subsea?
”Vi grundlagde virksomheden i 2014, men nogle år tidligere, lige før finanskrisen, bad en stor spiller på det maritime marked os om at udvikle på en skrogrensningsmaskine til deres skibe.
Dengang arbejdede vi begge som selvstændige i konsulentvirksomheden Kapacitet, hvor man udviklede tekniske løsninger til industrien. Kunden, der ønskede sig en konkurrencemæssig fordel i forhold til brændstofbesparelser og miljøhensyn, var set med ingeniørbriller en spændende case.
Hurtigt kom et samarbejde op at stå med en norsk virksomhed med en eksisterende løsning, der var hydraulisk drevet. Vi kunne se, at skulle man optimere i styrken og samtidig skåne miljøet, så måtte løsningen bygges hundrede procent elektrisk. På det tidspunkt var der ingen andre på markedet, der med en elektrisk motor kunne køre for fuld styrke i otte timer under vand, som en skrogrensning typisk tager.
Det blev startskuddet til at udvikle en fuldt elektrisk, lydløs og trykstærk undervandsmotor, der kan køre tusindvis af timer non-stop, og som i dag er kerneproduktet i Copenhagen Subseas forretning,” fortæller Henrik Neuschäfer Larsen.
Hvilke kerneværdier er virksomheden bygget op om?
”Vores forretning har én overordnet kerneværdi, som går igen i alt, vi foretager os – og det er kvalitet i vores produkter, vores service og vores måde at være i verden på. Produkterne er gennemtestede og optimerede til fingerspidserne, hvilket er en nødvendighed, hvis man vil foretage langvarige og krævende operationer i undervandsbranchen.
Hos Copenhagen Subsea er vores fundament bygget på teknisk integritet og hands-on erfaring. Vi er ingeniører, ja - men vi er også praktikere. Mange af os kommer direkte fra den maritime industri og har arbejdet med alt fra skibsdesign og skibsbyggeri til drift i krævende undervands-miljøer. Det betyder, at vi forstår de udfordringer, vores kunder står med, ikke bare i teorien, men i praksis.
Så vores tilgang er kompromisløs. Vi bygger ikke videre på eksisterende løsninger, vi udvikler nyt fra bunden, når vi kan se, at det er nødvendigt. Vi har erfaret på den hårde måde, at de mest udbredte produkter på markedet ikke kunne holde til de reelle forhold under vand.
Derfor satte vi os for at udvikle noget, der kunne. Vores thrusters er konstrueret uden gear, uden olie og uden skrøbelige komponenter, og netop derfor kan de køre tusindvis af timer under tryk og uden svigt. Vi
tror ikke på halve løsninger. Under havets overflade er kun den bedst mulige løsning god nok,” siger Henrik Neuschäfer Larsen.
Hvorfor valgte I at gå den selvstændige vej?
”Det startede faktisk ikke med et ønske om at blive selvstændige, det startede med et teknisk problem, som ingen kunne løse,” fortæller Henrik Neuschäfer Larsen.
”Vi troede, at der fandtes en thruster, der kunne klare opgaven, men det gjorde der ikke,” siger Jens Peter Bredholt. ”Vi købte det bedste, markedet kunne tilbyde på det tidspunkt. Men efter alt for få timer under vand, gav motorens lejer op. Så fandt vi ud af det på den hårde måde: der fandtes ikke noget, der kunne det, vi havde brug for.”
Det blev startskuddet til deres eget udviklingsarbejde, og senere til virksomheden Copenhagen Subsea. Da Jens Stephensen kom med i projektet, blev det endelige skub givet. Med sin baggrund som skibsdesigner og værftsdirektør kunne han straks se, at konventionelle thruster designs ikke kunne skaleres til de krav, de stod med.
”Det var spild af tid at forsøge at optimere på de eksisterende løsninger,” forklarer Jens Stephensen. Det var i stedet opdagelsen af det gamle ringmotor-koncept, der satte skub i det hele. ”Vi kunne pludselig se mulighederne, og lyset tændte i alles øjne. Det gav os modet til at sige: Okay, vi gør det. Vi bygger det selv,” fortæller Jens Stephensen.
Hvad har været jeres største udfordring som startupvirksomhed?
”Den største udfordring har uden tvivl været salget. Vi har brugt mange år på at udvikle og forfine vores løsning – til så tæt på perfekt, som vi overhovedet kunne komme. Men når man så står der med al sin viden og alt sit investerede engagement, og skal få et internationalt marked – tilmed en teknisk specialiseret og svært tilgængelig målgruppe – til at få øje på én, så er det en hård erkendelse, når det ikke lykkes med det samme,” siger Henrik Neuschäfer Larsen.
”Vi troede i starten, at det var nok at bygge et robust kvalitetsprodukt, der virkede. Men vi fandt hurtigt ud af, at man skal bevise det - igen og igen. Og det tager tid i en branche, hvor kvalitet bliver målt over år, ikke uger,” supplerer Jens Peter Bredholt.
”I dag har vi heldigvis både feltdata og tilfredse kunder, der taler vores sag. Men rejsen fra prototype til anerkendelse har været lang, og den har lært os at være tålmodige og ekstremt grundige i alt, hvad vi gør,” slutter Henrik.
I er medlemmer hos Danske Maritime - hvordan har det gavnet jer?
”Det har det på flere niveauer,” fortæller Henrik Neuschäfer Larsen. ”For det første har vi haft stor glæde af den faglige sparring og det overblik, Danske Maritime tilbyder. De har et dygtigt team, der forstår branchens kompleksitet, og som samtidig er gode til at stille skarpt på mulighederne, også for virksomheder som vores, der arbejder i en mere specialiseret niche.
Vi har også brugt medlemsforaene til at møde andre aktører i industrien, både større og mindre, og den adgang til netværk og videndeling er værdifuld. Særligt når man som os er en mindre virksomhed, der opererer globalt.
Medlemskabet har desuden givet adgang til international eksponering. Et godt eksempel er Copenhagen Subseas deltagelse i Sea-Air-Space 2025 i Washington D.C., hvor CEO Jakob Olsson deltog i den danske delegation organiseret af Danske Maritime, Naval Team Denmark og den danske ambassade. Delegationen samlede beslutningstagere og teknologivirksomheder fra både den amerikanske og danske forsvarsindustri og åbnede døren til nye partnerskaber inden for undervandsteknologi,” forklarer Henrik Neuschäfer Larsen.
Hvordan ser fremtidsudsigterne ud for Copenhagen Subsea?
”Vi har et klart mål om at blive markedsledende inden for elektriske thrusters til undervandsbrug. Samtidig fortsætter vi udviklingen af vores SeaBadger ROV, som er designet til effektiv skrogrensning af store skibe, uden brug af dykkere.
Gennem vores søsterselskab Hydro Hull Cleaning har vi dokumenteret teknologien i praksis, og det har nu ført til, at SeaBadger MKII er fuldt implementeret som primær skrogrensningsløsning hos en international kunde i Gibraltar. Her har den overtaget pladsen fra en større etableret ROV-konkurrent. Et tydeligt bevis på, at markedet efterspørger pålidelige, effektive og teknisk gennemførte løsninger.
Det er et vigtigt gennembrud for os og samtidig en bekræftelse af, at vores fokus på kvalitet og feltafprøvet teknologi skaber reel værdi for kunderne,” afslutter Henrik Neuschäfer Larsen.
Artiklen er skrevet af Danske Maritime