Sydkoreansk værft opnår DNV godkendelse af atomdrevet containerskib
Det sydkoreanske værft HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) arbejder på at udvikle verdens første atomdrevne containerskib, der både kan sejle hurtigere og fragte mere gods end traditionelle skibe. Og nu har DNV vendt tommelfingeren opad.
Det atomdrevne containerskib vil kunne rumme flere containere og sejle med markant højere hastighed end nutidens skibe.. Foto: HD KSOE
Værftet har netop fået foreløbig godkendelse fra DNV til sit design, der bygger på en Small Modular Reactor (SMR) som energikilde. Ifølge HD KSOE’s forsker Jeong Hyeon Lee kan reaktoren og de nødvendige sikkerheds- og driftssystemer installeres i et rum på størrelse med et moderne maskinrum, skriver TradeWinds.
Designet, som blev præsenteret på Kormarine-konferencen i Busan, rummer omkring 5 pct. større lastekapacitet, fordi der ikke er behov for brændstoftanke eller skorstene. Samtidig skal skibet kunne sejle med en fart på 21 knob, hvilket er markant hurtigere end nutidens gennemsnitlige containerskibe.
En sådan hastighed vil kunne reducere en typisk rundrejse over Stillehavet fra 60 til omkring 40 dage, hvilket kan give rederier op til fem ekstra ture årligt.
HD KSOE samarbejder med den amerikanske reaktorudvikler TerraPower om at løse tekniske udfordringer, blandt andet "load following" – evnen til hurtigt at tilpasse energiproduktionen under manøvrering i havn.
Skibet har tidligere modtaget foreløbig godkendelse fra American Bureau of Shipping (ABS), og HD KSOE er samtidig medstifter af Nuclear Energy Maritime Organisation (NEMO), der arbejder på internationale retningslinjer for civil atomfremdrift.
Interessen for atomkraft til søs er stigende, og både IMO og IAEA har indledt arbejdet med at opdatere de eksisterende regler for nukleardrevne skibe. HD KSOE planlægger desuden at etablere et marint atomtestcenter uden for Seoul og undersøger muligheder for flydende SMR-anlæg, der kan levere strøm i land eller bruges til produktion af brint og ammoniak.
Men det er fortsat usikkert, hvornår det første atomdrevne kommercielle skib er klar til at blive søsat. Lloyd´s Register har tidligere i en rapport skudt på 2032.
Een ting er teknikken, men der skal også etableres et sikkert og accepteret regelsæt fra f.eks. IMO og Det Internationale Atom Energi Agentur, ligesom der - ikke mindst - skal være en business case, der gør atomdrift rentabelt.
-emte
