Græsk tankskib ulovligt ophugget i Bangladesh
En ny undersøgelse fra Reporters United afslører ifølge NGO´en Shipbreaking Platform, hvordan tankskibet Trader III, der er knyttet til selskaber kontrolleret af den græske reder og mediemogul Vangelis Marinakis, blev solgt til ophugning på en strand i Bangladesh i strid med EU’s regler.
Manglende overholdelse af både sikkerheds- og miljøregler er fortsat hverdag på mange ophugningsværfter i Bangladesh.. Foto: Sitakunda Police
Skibet forlod Tyrkiet i januar og blev den 15. marts 2025 strandet på KR Ship Recycling Industries’ værft i Chattogram, Bangladesh – et af verdens mest farlige arbejdspladser. Ifølge undersøgelsen blev salget gennemført via Global Marketing Systems (GMS), verdens største opkøber af ophugningsskibe, som ofte kritiseres for at udnytte manglende kontrol i Sydasien.
Journalisterne dokumenterer ifølge en pressemeddelelse fra Shipbreaking Platform også, at græske myndigheder har set gennem fingre med lovovertrædelserne. Grækenlands generalsekretær for miljø, Petros Varelidis, udtalte offentligt, at landet ikke håndhæver reglerne for eksport af udtjente skibe – og kaldte EU’s overvågningsenheder “lavt rangerede bureaukrater”.
Ifølge EU-lovgivningen er eksport af udtjente EU-skibe til ikke-OECD-lande forbudt, og kun godkendte genbrugsfaciliteter må anvendes – en liste, der ikke omfatter værfterne på strandene i Bangladesh.
Miljøorganisationen Shipbreaking Platform opfordrer nu græske anklagere til at indlede en undersøgelse af sagen og kræver, at EU reagerer på Grækenlands manglende håndhævelse af affaldstransportforordningen.
-emte