Første kinesiske skib via Nordøstpassagen
Det første kinesiske handelsskib der er sejlet til Europa via Nordøstpassagen, Young Shen, har nu rundet nordspidsen af Norge og er på vej sydover langs den norske kyst. Det 19.461 DWT store fragtskib ventes at være fremme i Rotterdam mandag.
Young Shen, der er ejet af Cosco, forlod havnen i Dalian i det nordlige Kina den 9. august for derefter at laste i Shanghai og Busan.
Hvis alt fortsat går efter planen, vil fragtskibet være fremme i Rotterdam 21 dage efter at det forlod Busan, og dermed kappe 14 dage af transporttiden i forhold til den traditionelle rute via Suez.
Med til at sætte den alternative rute via Nordøstpassagen i perspektiv er, at samtidig med at Young Shen sejlede gennem de nordlige farvande, blev et andet af rederiets skibe, Cosco Asia, udsat for et terrorlignende angreb i Suez Kanalen.
De kinesiske medier har fulgt skibets Young Shen’s sejlads tæt, ledsaget af kommentarer fra kinesiske forskere der understreger de store muligheder der åbner sig for Kina, når transporttiden til de vigtige markeder i Europa og USA kan reduceres via sejlads nordover.
Skibstrafik nordover via Nordøstpassagen vil også hjælpe med til at udvikle Kinas nordøstlige provinser, der i dag har svært ved at følge med den hastige udvikling i landet.
Antallet af skibe der passerer Nordøstpassagen er steget meget markant i år til sammenlagt 370 skibe. Det er dog kun en femtedel af skibene der lægger hele den 3.000 sømil lange rute bag sig.
Young Shen medbringer en blandet last af jern og maskiner.
Kilde: Financial Times