Finsk boykot gælder ikke kun Unifeeder
Boykotten af de to skibe fra Unifeeder, Calisto og Charlotta B, skyldes ifølge Bil- og Transportbranchens Arbejderforbund, AKT, ikke, at der noget specielt ved de to skibe. Det er blot udtryk for en protest mod, at besætninger på containerskibe selv foretager surringsarbejde.
”Vi mener, at surring af lasten skal udføres af stevedoreselskabet. Da stevedorer surrer al fragt på Ro-Ro skibe, mener vi, at de også skal gøre det på containerskibe. Det skal gælde for alle fragtcontainere, der kommer ind eller går ud af Finland. Vi har også advaret alle andre rederier, der opererer i Finland”, siger AKTs næstformand Arto Sorvali til Sjöfartstigningen.
Konflikten skyldes, at flere rederier tillader besætningen om bord at udføre surringsarbejdet. Arto Sorvali understreger, at boykotten ikke er rettet udelukkende mod Unifeeders fartøjer. Han har i øjeblikket ikke kendskab til at andre skibe er ramt af boykotten, som er sat i værk på begæring fra Det internationale Transportarbejderforbund, ITF.
Kilde: Sjöfartstidningen