Færgetrafikken står foran den travleste tid
Ferietiden er for alvor gået ind - og dermed også højsæsonen for de danske færger. Således forventer Scandlines at skulle transportere over 1 mio. passagerer og over en kvart million biler mellem Danmark og Tyskland i de næste par uger.
Arkivfoto..
Med corona-restriktionerne pakket helt væk er der denne sommer udsigt til, at næste dobbelt så mange turister vil benytte Scandlines mellem Danmark og Tyskland. Og der bliver pres på, forudser rederiet.
“Vi anbefaler altid vores passagerer at booke forud – særligt på Gedser-Rostock, hvor der er afgang hver anden time. På Rødby-Puttgarden sejler vi hver halve time døgnet rundt, så der er altid en færge klar. Det bliver til over 60 afgange i døgnet,” siger kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.
For rejsende mellem København og Nordjylland er der blevet bedre muligheder for at benytte alternative kollektive transportmuligheder til DSB, da Molslinjens Kombardo Express har indledt et billetsamarbejde med Nordjyllands Trafikselskab.
Det betyder f.eks. at nordjyderne kan komme hele vejen fra Skagen til København fra 144 kr.
Kombardo Expressen køres af Herning Turist og begyndte som en hurtigrute med Molslinjens færger over Kattegat mellem Aarhus og København. Siden er bussens rutenetværk vokset betragteligt til mere end 100 ruter nationalt. Alle busser hos Kombardo Expressen kører i dag på klimavenligt HVO-diesel.
”Målet er jo at få flere i den kollektive trafik, og her viser Nordjylland vejen for, hvordan vores to forretninger kan kombineres til fordel for de rejsende”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
Redaktionen.