Europæiske skibsværfter overhaler asiatiske
Europæiske skibsværfter fik i årets første kvartal flere ordrer end deres konkurrenter i Asien. Det viser en opgørelse fra den tyske brancheorganisation Verband für Schiffbau und Meerestechnik. Ud af en samlet global ordrebeholdning på 6,5 milliarder dollar stod europæiske værfter for 3,7 milliarder dollar.
Dermed stod europæiske værfter for 57 procent af den samlede globale ordrebeholdning. Krydstogtskibe udgjorde størstedelen af de europæiske ordrer. Blandt andet har tyske Meyer Werft fået ordrer fra Saga Cruises og Disney Cruise Line på fire skibe i alt, og italienske Fincantieri har også fået en ordre på fire nye skibe til Costa Asia. Norwegian Cruise Line har desuden placeret en ordre på et søsterskib til Seven Seas Explorer til Regent Seven Seas Cruises hos Fincantieri.
Sidste år fik Sydkorea, der er verdens største skibsbygningsnation, 30 procent af nybygningsordrerne på globalt plan. Nedgangen inden for skibsfarten har imidlertid fået rederierne til at afholde sig fra at bestille nye skibe, og i dette års første kvartal fik Sydkorea kun seks procent af de samlede ordrer. De tre store koreanske skibsværfter, Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering og Samsung Heavy Industries, har alle måttet notere store tab på bundlinjen.
Danmarks Skibskredit vurderede i en rapport for nylig, at 10 store værfter vil lukke i 2016 samt 190 sekundære værfter.
Kilde: World Maritime News