EU-landene enige om skibsudstyr

EU’s transportministre mødtes i Luxembourg til rådsmøde den 10. juni. Her blev medlemslandene enige om forslaget til et direktiv om skibsudstyr – og Danmark luftede sin holdning om letvægtsskibe.

På dagsordenen for rådsmødet var bl.a. direktivforslaget om skibsudstyr – og en orientering fra Kommissionen om kommende initiativer om passagerskibssikkerhed.

På mødet lykkedes det for medlemslandene at blive enige om skibsudstyrsdirektivet – og det på kun lidt under 6 måneder efter, at direktivet blev fremsat.

Direktivet har flere formål. For det første at udstyr i skibe – fx redningsveste og redningsbåde – bliver kontrolleret og godkendt på en mere ensartet måde i hele EU. Erfaringerne fra det nuværende direktiv viser nemlig, at medlemslandene anvender direktivet forskelligt. Det kan i sidste ende gå ud over både sikkerheden og konkurrenceevnen. For det andet skal direktivet sikre, at EU’s udstyrsproducenter reelt har fri adgang til hele markedet: udstyr godkendt i ét EU land skal accepteres af de øvrige EU-lande.

Danmark støtter direktivet. Danmark har under forhandlingerne arbejdet for, at medlemslandene beholder deres medindflydelse, fx når Kommissionen vil fastsætte EU-standarder og mærkningskrav. Søfart er et globalt erhverv, og det skal reglerne på området også være. Det synspunkt deles af et flertal af medlemslande, så rådet blev altså enige.

Næste skridt er, at Europa-Parlamentet skal behandle forslaget – formentlig lige efter sommer.

Kommissionen arbejder på flere fronter med passagerskibssikkerhed som opfølgning på COSTA CONCORDIA ulykken sidste år. En vigtig del er en opdatering af passagerskibsdirektivet.

Der er generelt opbakning i EU til opdatering af direktivet. På mødet argumenterede man fra dansk side for, at direktivforslaget skal bidrage til et åbent indre marked for skibe bygget i letvægtsmaterialer, fx komposit. De lette skibe har potentielle fordele både for miljøet – de er lettere at vedligeholde og bruger mindre brændstof - og for vækst og beskæftigelse i lande med skibsbygning på området, ikke mindst for Danmark.

Der vil fra dansk side nu blive fulgt op over for Kommissionen i forbindelse med direktivforslaget, som forventes at blive fremsat inden årets udgang.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny CEO for Dan-Bunkering USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Nordea vil øge sit engagement i shipping

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder millionkontrakt i Vietnam

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course - afholdes løbende)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course - afholdes løbende)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Introduction to First Aid (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Førstehjælp The aim of this course is to provide the delegate with an awareness of key first aid basics. You will learn about the associated legislation, human anatomy, how to manage a first aid incident and lifesaving using primary and secondary survey methods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course