Kamp om nye medarbejdere til Det Blå Danmark
Kampen om at rekruttere de dygtigste medarbejdere og største talenter er hård på det danske arbejdsmarked. Og det er op ad bakke for Det Blå Danmark, der kæmper med manglende kendskab og krævende arbejdsvilkår. At lønnen er god, betyder ikke længere så meget.
Foto: Adobestock
Danmark er en af verdens førende skibsfartsnationer, med 740 skibe under dansk flag og endnu flere dansk drevne skibe. Sammenlagt giver det Danmark en niendeplads på listen over verdens største operatører af skibe.
Også på land går det strygende. Danske producenter af maritimt udstyr er i front når det gælder grøn teknologi, innovation og høj kvalitet.
Manglende kendskab
Faktisk går det så godt, at rekrutteringen har svært ved at følge med. Faldende ungdomsårgange har svækket rekrutteringsgrundlaget, mens manglende kendskab til branchen gør det svært at råbe de attraktive kandidater op.
”Vi har en fantastisk maritim branche i Danmark. Der er bare utrolig få, der kender til den - især blandt de unge. Jeg tror, der ligger en stor formidlingsmæssig udfordring”, siger Hans Ubbe Ebbesen, Managing Director i Engineer The Future, der arbejder for, at danske virksomheder får adgang til stærke kandidater inden for ingeniør, it og science.
Employer Branding
Hans Ubbe Ebbesen er specialist i Employer Branding, der handler om hvordan en virksomhed arbejder strategisk med kommunikationen om sit brand som arbejdsplads, både internt og eksternt.
”Der er et øget behov i Det Maritime Danmark for en mere strategisk indsats, En kommunikation som rækker lidt længere ud, er mere vedholdende og som virkelig formidler nogle af de fantastiske muligheder, vi har på tværs af Det Maritime Danmark. Fordi folk har jo nogle traditionelle opfattelser af, hvad en industri byder på, og hvis man ikke arbejder med sin Employer Branding, eller sin grundfortælling, så får man jo ikke fortalt alle de fantastiske facetter, der kan være i en branche. At Maersk ikke kun handler om store containerskibe, men også om data, bæredygtighed og alle mulige andre ting”, siger Hans Ubbe Ebbesen, der før han kom til Engineer The Future sidste år, var Head of Global Employer Branding i Maersk.
Hård konkurrence
Jakob le Fevre er CEO og grundlægger af den maritime rekrutteringsvirksomhed Marpro Group, der b.la. fik Børsens gazellepris i 2024. Her mærker man også, at det kan være vanskeligt at skaffe de ønskede profiler.
I virkeligheden bliver der uddannet for få og for snævert til den store succes som den danske maritime branche har for tiden. Kombineret med et rekordhøjt antal beskæftigede i Danmark, betyder det at der er stærk konkurrence om talent.
Jakob le Fevre
“Når der er et begrænset udbud af kandidater, så stiger kandidaternes pres på virksomhederne i forhold til virksomhedens værdier, og der kommer employer branding ind. Jeg ser simpelthen, at de virksomheder som er tydelige i deres værdier, behandler deres medarbejdere godt, har en god og moderne ledelsesstil, og ikke er bange for at give lidt tilbage til medarbejderne, hvis det går godt - det er de virksomheder, der både tiltrækker og fastholder de bedste medarbejdere”, siger Jakob le Fevre.
Kernefortællingen
“I gamle dage slog man stilling op, og så krydstede man fingrene og håbede på, at man fik noget talent ind. I dag har talentmarkedet ændret sig på den måde, at dem, der skal søge job, har rigtig mange muligheder for at orientere sig i forhold til en kommende arbejdsgiver. Derfor er der meget på spil for arbejdsgiveren i forhold til, hvordan man fremstår”, siger Hans Ubbe Ebbesen.
“Det handler om langt mere end bare at skrive en flot fortælling og lægge den op på sin hjemmeside. Det handler også om, at det kan være meget svært at skjule, hvis du ikke er en god arbejdsgiver. Derfor skal du arbejde med dine medarbejdere omkring, hvad det er de går rundt og fortæller om virksomheden”.
“Employer Braining handler om at skærpe narrativet eller kernefortællingen omkring relationen mellem potentielle medarbejdere og virksomheden. Og så handler det om at få den ud at leve på tværs af en lang række touchpoints, interaktioner, medier, sociale medier, hjemmesider og fysiske møder”, siger Hans Ubbe Ebbesen.
Løn er ikke alt
Hvor mange tidligere fokuserede på lønnens størrelse, er der i dag mange andre forhold der spiller ind.
“Tiderne er slut, hvor penge var den afgørende faktor for kandidaterne. I dag er der større fokus på, at der skal være balance i privatlivet. Den maritime branche er mange steder kendetegnet ved stor rejseaktivitet, og det er der ikke så mange unge der har lyst til mere, af mange forskellige grunde”, siger Jakob le Fevre.
”Hvis der er meget rejseaktivitet kan det være svært at afsætte jobbet til en dansker, men så har vi et rigtig godt netværk i Østeuropa, hvor de så arbejder remote ud fra. Man kan ikke arbejde effektivt med rekruttering til den maritime industri uden at have et 100% internationalt outreach”, siger Jakob le Fevre og fortæller, at Marpro Group i dag, ud over hovedkontoret i Helsingør, har kontorer i Rotterdam, Hamborg og Helsingborg - og planlægger nyt kontor i Norge.
