Esvagt får fodfæste inden for vind
Esvagt fortsætter sin konsolidering inden for offshore vind. I fredags blev rederiets nyeste SOV-skib Esvagt Njord søsat ved det polske værft Nauta Shipyard. Det polske værft har stået for stålarbejdet, og nu bliver skibet slæbt til Havyard, der færdigudruster skibet, oplyser Esvagt til Maritime Danmark.
”Vi får skibet leveret 1. september, og så skal det på kontrakt for Dudgeon Offshore Wind Farm, der styres af Statoil”, fortæller Lise Bjerning Terp, Management Assistant hos Esvagt, til Maritime Danmark.
Esvagt Njord er Esvagts tredje nybyggede SOV-skib. Derudover har rederiet ombygget Esvagt Supporter til SOV-skib.
”Vi har i alt 44 skibe, så SOV-skibene er kun et supplement. Vi har traditionelt opereret inden for olie og gas, og det vil vi fortsat gøre. I 2010 fik vi den første offshore vind-kontrakt med Vestas i Belgien, hvortil vi ombyggede Esvagt Supporter. Det var en meget bevidst satsning, fordi vi gerne ville inden for vind. Mange af de kompetencer, vi har opbygget inden for olie og gas, kan også bruges inden for vind”, tilføjer Lise Bjergning Terp.
Esvagt Njord er søsterskib til de to andre nybygninger, Esvagt Froude og Esvagt Faraday, bortset fra, at der er foretaget visse ændringer. Hvor de to første SOV’er blev udstyret med et Ampelmann gangway-system, er det nye skib udstyret med et norsk UpTime-system. Da basehavnen i Great Yarmouth ikke har kraner, er skibet desuden udstyret med en agterkran, som kan løfte 24 ton, da Esvagt Njord selv må kunne løfte containere fra kaj til skib.
Der er også blevet ændret lidt på antallet af kabiner. Skibet er således udstyret med 58 single kabiner, hvor der er 60 ombord på Esvagt Froude og Esvagt Faraday.
Redaktionen