En type værfter kan fortsat tjene penge
Men krisen fortsat kradser hårdt blandt de store sydkoranske værfter, er der et segment, der klarer sig godt. Det handler om bygningen af krydstogtskibe, hvor to værfter i verden nærmest har et duopol og har fyldte ordrebøger.
De to værfter er italienske Fincatieri og det tyske Meyer Werft, der kan melde om fyldte ordrebøger de næste fire år. Alene sidste år fik de to værfter ordrer til en værdi af 19,5 mia. dollar - eller ca. 120 mia. kr.
“De er de eneste, der kan bygge krydstogtskibe og holder industrien bæredygtig, siger Pierfrancesco Vago, der er formand for det schweiziske MSC Cruises, der er verdens fjerde største operatør målt på kapacitet. “Værfterne er fuldt bookede og jo flere skibe, vi får, jo større bliver efterspørgslen fra passagerne. Det er et godt sted at være i shipping,” siger han.
Mens de tre store sydkoreanske værfter Hyundai, Samsung og Daewoo har været igennem nedskæringsrunder og opererer med papirtynde marginaler, er situationen anderledes for krydstogtsværfterne.
Meyer Werft og Fincantieri købte op i 2014 fra STX Offshore og Shipbuilding Co. og strammede grebet om markedet, så de ved udgangen af 2017 sad på 53 af de 59 store krydstogtskibe under konstruktion.
Mange af disse ordre omfatter skibe med plads til omkring 6.000 passagerer, der koster i omegnen af 1,3 mia. dollar pr. styk og tager mere end to år at bygge.
Verdens største krydstogtoperatør, amerikanske Carnival, har i øjeblikket 18 skibe i ordre til deres ni sub-brands og de bestiller i gennemsnit tre-fire skibe om året.
“Vi ville gerne have flere, men skibsværfterne kan ikke levere flere, Siger Roger Fritzell, der er talsmand for Carnival.
Fincantieri købte fornylig det franske STX værft i Saint-Nazaire, mens Meyer Werft i 2014 købte STX værftet i Finland og de to værfter har i dag reelt et duopol i industrien. Det skyldes bl.a. størrelsen og kompleksiteten ved bygningen af de enorme skibe. Det tager måneder alene at designe skibene og kræver et netværk af specialiserede underleverandører. “Det er som at specialudstyre en Rolls-Royce - bare i en meget større skala, siger Pierfrancesco Vago fra MSC Cruises.
Kineserne ønsker også at komme ind på dette marked, men det vil tage tid for dem, siger Antonio Autorino, der er talsmand for Fincantieri, der i øjeblikket har en ordrebog med en værdi på 22,3 mia. dollar.
“Men det vil alligevel være dumt at ignorere deres beslutsomhed,” siger han.
Kilde: Wall Street Journal