El Faros skrog opfyldte alle styrkekrav
Under U.S. Coast Guard Marine Board of Investigation høring om tabet af El Faro fredag kom det frem, at mellem 2006 og 2011 havde været en del tæring af skroget på skibet. Korrosionen var intenst overvåget og skaderne udbedret i 2012, så styrken svarede til et nybygget skib fra 2015.
”I årene 2006-2011 bemærkede og overvågede ABS’ inspektører, ”væsentlig korrosion”. Det er korrosion inden for den tilladte grænse, men tæt på det tilladelige, på uspecificerede områder af El Faros struktur. Når tæringen nærmer sig grænserne, skal disse områder måles og undersøges årligt. Over en fem års periode blev skibet inspiceret 12 gange med henblik på de berørte områder”, sagde Dan Cronin fra ABS.
Afhøringen omfattede American Bureau of Shipping’s (ABS) embedsmand Thomas Gruber, tidligere leder af stabilitetsgruppen, Suresh Pisini, leder af strukturgruppen, og Dan Cronin,eks-vicedirektør for operationer. Pisini og Cronin vidnede fredag om skroget af El Faros styrke.
I 2011 blev korrosionsskaderne udbedret med armering, forstærkningsplader udskiftning af beslag, plader og stål samt efterfølgende korrosionsbehandling. Det var tilstrækkeligt til at løse problemerne. Ifølge Cronin betød forstærkningerne ikke en så betydelig ekstra vægt, at det kunne påvirke stabiliteten.
I en opfølgende afhøring diskuterede Cronin en styrkevurdering udført af ABS på El Faro baseret på udmålte stål tykkelser. Med disse udmålte værdier, ville fartøjet have bestået alle vridningstest standarder for et nybygget skib, både standarderne for nybyggede fartøjer i 1973, og nybyggede fartøjer i 2015.
Pisini sagde under afhøringen, at han var ”helt overbevist” om, at El Faros konstruktion ikke ville have overskredet grænserne for vridningssmomenter, selvom skibet var meget tungt lastet.
Kilde: Maritime Executive