Ekspert: Rederierne brændstoftillæg helt OK
De største containerrederier - bl.a. Maersk Line - har fornyligt indført et særligt pristillæg på grund af den voldsomt stigende oliepris - “emergency bunker surcharges”. Det har affødt kritik fra afskiberne. Men tillægget er mere end rimeligt, siger et konsulenthus.
Faktisk er fejlen, at rederierne ikke indførte det særlige tillæg sidste år, mener Gary Ferrulli, der er topchef i Global Logistics & Transport Consulting, med henvisning til, at olieprisen er steget med 70 pct. i de sidste 18 måneder.
“Containerrederierne har begået en fejl: De ignorerede prisstigningerne på brændstof indtil nu og har endda indgået kontrakter på Stillehavstransporter med klausuler, der forhindrer brændstoftillæg eller lægger begrænsninger på dem. Så nu har de travlt med at gennemføre en række tillæg,” siger Gary Ferrulli ifølge Lloyd´s Loading List.
“Men basal økonomisk forretningsforståelse tilsiger, at hvis en omkostning med den påvirkning, som brændstof har, går op med 70 pct. på 18 måneder, så skal du hente den hjem igen. Det er ikke unfair. Hvad der er unfair er, hvis de ikke opkræver det,” siger han.
Et af hovedkritikpunkterne af brændstoftillægget fra afskibere har været, at det så ud som om, rederierne indførte tillægget “næsten simultant”.
Sammenslutningen af europæiske afskibere, ESC, har sendt et brev til EU´s konkurrencekommissær Margrethe Vestager, hvor de klager over det nye bunkertillæg.
Kilde: Lloyd´s Loading List