Druk eller træthed skyld i mange uheld
Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort skib i Storebælt, Kattegat eller Øresund. Det viser en ny gennemgang af havarirapporter foretaget af Politiken.
”Alkoholmisbrug udgør et stort problem for sikkerheden i de danske farvande. Og min opfattelse er, at problemet er blevet større over årene”, siger Ib Henriksen, formand for de danske lodser, til Politiken.
”Mange af tilfældene bliver aldrig opdaget af myndighederne”, siger Ib Henriksen, der
er overbevist om, at omfanget er langt større end statistikken viser.
Avisens gennemgang af danske og svenske havarirapporter, samt statistik fra Søfartsstyrelsen havarirapporterne viser, at alkohol var involveret i 51 af de 72 tilfælde.
Ud af 33 sager med alvorlige grundstødninger siden 1997, som den danske havarikommission har undersøgt, har alkoholindtag eller træthed været afgørende i 15, altså knap halvdelen.
Det fremgår af avisens gennemgang af ulykkerne, at russiske søfolk er i overtal blandt alkoholsynderne. Det kommer ikke bag på Søfartens Ledere.
”Det er mit indtryk, at der er alkohol indblandet i alt for mange af de ulykker, hvor russiske og østeuropæiske søfolk har stået bag roret. De har ganske enkelt en anden alkoholkultur”, siger Fritz Ganzhorn, direktør for Søfartens Ledere, til avisen.
Vadim Genadevitj Ivanov, næstformand i den russiske sammenslutning af søfarende, SUR, erkender overfor Politiken, at der af og til dukker uheldige sager op.
”Det er naturligvis beklageligt. Mit indtryk er dog, at det ikke er et udpræget russisk fænomen, men også et europæisk«, siger Ivanov, der dog mener, at forholdene er blevet bedre de sidste fem år.
Kilde: Politiken