Dobbelt ID-kontrol af passagerer er dyrt
En opgørelse fra Danmarks Rederiforening viser, at 1,4 millioner passagerer er blevet ID-kontrolleret på Helsingør - Helsingborg-ruten, siden grænsekontrollen blev indført 4. januar i år. Rederiforeningen opfordrer den danske regering til at droppe den omfattede dobbeltkontrol.
Arkivbillede af færgepassagerer.
”Den nuværende dobbeltkontrol er generende for passagerer og fordyrende for rederierne. Den danske regering bør derfor hurtigst muligt finde en mere effektiv model sammen med de svenske myndigheder. Konkret foreslår vi, at den svenske kontrol foretages på dansk grund, da det vil barbere én ud af to kontroller væk. Det vil gøre livet lettere for både rederier og de rejsende,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for færger.
Kontrollen giver en markant omkostning for danske færgerederier. Af de 1,4 millioner passagerer, der er blevet kontrolleret på ruten mellem Helsingør og Helsingborg, er 4.916 blevet afvist og 142 personer vurderes at være potentielle asylansøgere på vej til Sverige.
I praksis er der tale om dobbeltkontrol, da de danske rederier er pålagt at gennemføre ID-kontrol på dansk side. Den følges op af endnu en grænsekontrol på svensk side, som udføres af de svenske myndigheder. HH Ferries er det hårdest ramte rederi.
”Vi kommer til at opgradere antallet af vagter i sommerperioden til op mod det dobbelte. For HH Ferries er det selvfølgelig en stor omkostning, da vores største konkurrent, Øresundsbroen, ikke mærker tilsvarende, idet kontrollen her udføres af svenske betjente. Vi stiller gerne faciliteter til rådighed for de svenske myndigheder, hvis det kan føre til, at de overtager kontrollen på dansk side,” siger Henrik Rørbæk CEO i rederiet HH Ferries, der driver færgeruten Helsingør – Helsingborg.
Ifølge Rederiforeningens opgørelse forventes færgerederierne, der sejler mellem Sjælland, Skåne og Bornholm, tilsammen at have haft udgifter på over 14 millioner danske kroner til ID-kontrollen i første halvår af 2016.
Kilde: Danmarks Rederiforening