DI kræver løsning om havnelukning
Seks erhvervsorganisationer har sendt et brev til erhvervsminister Rasmus Jarlov, Transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen og Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille på rund af Kolding kommunes beslutning om afvikling af erhvervshavnen.
”Vore organisationer har med stor forundring og beklagelse modtaget nyhederne om, at byrådet i Kolding har indgået en bred politisk aftale om at nedlægge Kolding Havn som erhvervshavn. Det sker ved at eksisterende og velfungerende virksomheder på havnen ikke kan få forlænget deres lejekontrakter, og at havnearealerne skal overgå til byomdannelse ved kontraktudløb.
Vi vil gerne gøre opmærksom på det problematiske i byrådets beslutninger. Der er tale om en vigtig erhvervshavn, som udgør et knudepunkt i dansk infrastruktur, og som har en betydning, der rækker langt ud over Kolding Kommune.
Alligevel mener byrådet i Kolding at have retten til at lade de eksisterende lejekontrakter udløbe og derefter byomdanne denne vigtige infrastruktur. Det er uholdbart, at forsyningen af Danmark på denne måde bliver forringet og fordyret.
Virksomhederne beliggende på Kolding Havn har bundet store investeringer i produktionsanlæg, bygninger, mv. som ikke bare kan flyttes til nærtliggende havne eller ind i landet, selv hvis der måtte være plads de pågældende steder.
Arbejdspladser og produktion bliver afviklet og risikerer at forsvinde ud af Danmark, for det vil i mange tilfælde være lettere at flytte til udlandet. Især hvis der ingen garanti er for, at lokalpolitikere ikke presser virksomheden væk fra en ny, dansk havn.
Syddansk Universitet har beregnet at mere end 3.000 arbejdspladser er direkte eller indi-rekte afhængige af aktiviteterne på Kolding Havn. Byrådets beslutning har tillige skabt usikkerhed for alle private virksomheder, der bor på lejet grund på samtlige danske havne.
Dette understreger, at spørgsmålet om havnearealers anvendelse og havnenes fortsatte eksistens ikke udelukkende kan være en lokal beslutning, men må være et nationalt anliggende. Det bør ikke overlades til den enkelte kommune at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen på denne måde.
Beslutninger som i Kolding om at afvikle havne er desuden i strid med væsentlige nationale politikområder. Eksempelvis vil det betyde, at mere godstrafik flyttes fra havet og ud på motorvejene, hvilket er dårligt for trængsel og klima. Det underminerer også væsentlige regeringsinitiativer for den maritime sektor (Det Blå Danmark), og for landbrugs- og fødevaresektoren.
Vi vil derfor opfordre ministrene til at undersøge lovligheden af byrådets beslutning om lejekontrakternes ophør og om muligt at erklære den ulovlig eller ugyldig eller undersøge, om staten på anden vis kan forhindre kommunens afvikling af havnen.
I fald, byrådets beslutning ikke allerede er lovumedholdig, vil vi opfordre til at overveje nøje, hvordan havneinfrastrukturens fremtid kan reguleres nationalt, eksempelvis i forhold til den kommende revision af havneloven, i et landsplandirektiv eller noget tredje. Vi vil opfordre til at ind-kalde Rådet for Danske Erhvervshavne til en drøftelse af problemstillingen.
Det er stærkt uholdbart for dansk erhvervsliv og det danske samfund, hvis landets kommuner én for én undergraver vores fælles (havne)infrastruktur”, står der i brevet til de tre ministre.
Kilde: DI Transport