DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
DFDS har sammen med en række partnere søgt som EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres af et planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn, skriver DFDS i en pressemeddelelse.
Den brintdrevne færge, der kun vil udlede vand, skal indsættes på DFDS-ruten mellem Oslo, Frederikshavn og København - i bedste fald allerede i 2027 - og have kapacitet til 1.800 passagerer, 120 lastbiler og 380 personbiler.
Men der et stort udviklingsarbejde forbundet med udviklingen af Europa Seaways, den brintdrevne færges arbejdsnavn, fordi den har brug for et system, der kan producere op til 23 MW.
”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS.
Virksomhederne, der sammen med DFDS skal sikre den nødvendige “verdensklasse-ekspertise”, er ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.
“Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027,” skriver DFDS. Brinten skal produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem.
Kilde: DFDS