DFDS underskud på 118 mio. kr. i 1. kvartal
DFDS fik i årets første kvartal et underskud før skat på 118 millioner kroner, præcist det samme som i første kvartal 2013. Resultatet var påvirket af særlige omkostninger på otte millioner kroner mod kun én million sidste år.Årets første kvartal er lavsæson for DFDS, især for passageraktiviteterne.
”Kvartalsresultatet er lidt foran vores forventninger og den trend fortsatte i april. Vores tillid til genopretningen af Europas økonomi er stigende, særligt fremgangen i den engelske økonomi. Vores kundefokus er begyndt at slå igennem på toplinien, blandt andet opnåede vores Logistics Division en organisk vækst på 9 procent i kvartalet. Vores resultatforventning står fast, understøttet af den igangværende bedring af Europas økonomier og vores vedvarende fokus på effektivitets- og forbedringsprojekter”, siger CEO Niels Smedegaard.
Rederiets omsætning i 1. Kvartal steg med 135 millioner kroner fra 2,71 milliard kroner til 2,85 milliarder, en vækst på fem procent.
Logistics Division opnåede en omsætningsvækst på 14 procent i første kvartal afledt af nye store kundekontrakter, organisk vækst i øvrigt og to virksomhedskøb.
Shipping havde et fald i 1. kvartals indtjening før skat og særlige omkostninger på 21 millioner kroner. Det skyldes hovedsageligt, at påsken i år lå i april, hvor den sidste år lå i marts måned samt at to skibe fik forlænget deres værftsophold med en anslået ekstraudgift på anslået 10 millioner kroner til følge.
Aktiviteterne på Nordsøen opnåede en stærk resultatfremgang på baggrund af fortsat vækst i den engelske økonomi. I Østersøregionen blev markedsforholdene negativt påvirket af indførelsen af et russisk importforbud af svinekød i slutningen af januar 2014.
DFDS nedlægger med udgangen af september 2014 ruten mellem Esbjerg og Harwich. det meste gods fra denne rute forventes dog at flytte til ruten mellem Esbjerg og Immingham.
Den endelige afgørelse i sagen om hvorvidt Eurotunnel fortsat må drive færgedrift på Kanalen kommer i juni måned. En foreløbig kendelse ser dog ud til at afgørelsen falder ud til fordel for DFDS og at My Ferry Link (Eurotunnels færgeselskab) kommer til at indstille driften inden årets udgang.
Resultatforventningen for 2014 er uændret et EBITDA før særlige poster på 1.250–1.400 millioner kroner. Resultatet kan dog påvirkes af den økonomiske udvikling i Europa, specielt Nordeuropa og Rusland samt ændringer i valutakurser og brændstofpriser.
Kilde: DFDS