Deformationer hos MOL Comfort søstre
Det japanske klassificeringsbureau, ClassNK, har netop offentliggjort de foreløbige resultater af undersøgelsen af årsagen til, at containerskibet MOL Comfort brækkede i to dele, hvorefter der opstod brand og skibet sank tidligere på året.
"Under inspektioner af søsterskibene, blev der observeret deformationer i form af buler med en højde på cirka 20 mm i bundpladerne i nærheden af skibenes centerlinie midtskibs", siger ClassNK i rapporten.
Det er fortsat uklart, om deformationerne på søsterskibene er tegn på en svaghed, der førte til MOL Comforts forlis. Skibets søsterskibe er fortsat ved at gennemgå forebyggende strukturelle forstærkninger.
Placeringen af misdannelserne er også i overensstemmelse med den tro, at svigtet begyndte i bunden af skibet, som det indikeres ved tilstedeværelsen af vandindtrængning i bunden midtskibs ved starten af ulykken.
MOL Comfort har seks søsterskibe , MOL Celebration, MOL Courage og MOL Creation, der alle har afsluttet deres strukturelle forstærkninger , sammen med MOL Charisma og MOL Kompetence. Det yngste af søsterskibene MOL Commitment forventes ikke at være klar før i februar 2014.
ClassNK siger, at rederne samarbejder med det japanske klassificeringsselskab for at undersøge, om lignende misdannelser er synlige på andre store containerskibe af forskellige designs.
ClassNK har anbefalet, at besætningen på store containerskibe kontrollerer for tegn på deformation på skrogenes bundplader og tilbyder gratis inspektioner af skibsinspektører efter anmodning fra en reder.
Selskabet anbefaler en lejlighedsvis undersøgelse af alle skibe for at se, om der er sammenhængende deformationer i længderetningen.
Kilde: Mitsui OSK Line