Dårlige udsigter for containerskibsfarten

Kapaciteten af ledige containerskibe blev ifølge Alphaliner femdoblet i løbet af 2015 og udgør nu i alt 1,36 millioner TEU. Men det løser på ingen måde, de problemer, der er inden for containerskibsfarten, for de mange nye skibe, der er leveret i 2015, har øget den samlede flådes kapacitet med 8,5 procent.

”Samtidig har fragtmængderne stået i stampe, så der er leveret mere end en million TEU i 2015, som der ikke var brug for. I forvejen var der et problem med overkapacitet, og da omfanget af ledige skibe ikke står mål med leveringen af nye skibe, er overkapaciteten blevet værre i 2015”, siger Lars Jensen, shippinganalytiker hos SeaIntel Maritime Analysis, til Maritime Danmark.

Lars Jensen vurderer, at 2016 inden for containerskibsfarten vil komme til at ligne 2015. Det kan dog ikke udelukkes, at det nye år vil vise sig at være en gentagelse af 2009-10, hvor finanskrisen fik fragtmængderne til at falde voldsomt.

”Dengang var hele 12 procent af den globale flåde lagt op, og vi er ikke i nærheden af det nu, hvor det kun er 5-6 procent, der er lagt op. Måske vil rederierne lave en gentagelse af 2009. Hvis de lægger skibe op i samme omfang som i 2009, vil fragtraterne stige, men det vil ikke være en forbedring, der er holdbar på længere sigt”, siger Lars Jensen.

Der er i de senere år leveret en hel masse nye skibe, og hvis man for alvor skal gøre noget ved ubalancen på containerskibsmarkedet, kræver det, at rederierne skal tage mange relativt nye skibe ud af drift.

”Det kan jeg ikke se for mig”, siger Lars Jensen, der vurderer, at vi skal helt frem til 2018, før vi vil se bedre tider inden for containerskibsbranchen.

I løbet af 2015 har rederiernes rateforhøjelser vist sig ikke at være holdbare.

”I 2013-14 gik der tre måneder efter en rateforhøjelse før, at raterne var halveret. I starten af 2015 gik der tre uger før, at raterne var halveret og efter sommeren gik der kun to uger. I december kunne vi se, at det kun tog en uge. Det giver nogle meget volatile markeder, som gør det svært for rederne at styre fragtmængderne”, siger Lars Jensen.

Med så svingende fragtrater kan rederierne med andre ord føle sig nødsaget til at forhandle med afskiberne om raterne. Omvendt tror Lars Jensen ikke, at fragtraterne nødvendigvis vil falde voldsomt meget mere i 2016, men de faldt da også med hele ni procent i 2015.

Vejen ud af problemerne er langsigtede og kræver både, at rederierne bestiller færre nye skibe, og at branchen bliver mere konsolideret. Lars Jensen kalder den seneste tids konsolideringer med CMA CGM’s køb af APL og den kinesiske rederifusion for et skridt på vejen, men det er ikke nok.

Konsolidering er dog svært i et marked, hvor mange rederier er styret af andre drivkræfter end de rent økonomiske. Mange rederier er ejet af enten statslige aktører eller velhavende private familier, og de har også andre interesser end de rent økonomiske. Som eksempel nævner Lars Jensen det statslige iranske rederi IRISL, der har til hensigt at bestille mange nye skibe, når sanktionerne bliver ophævet.

”Jeg har spurgt dem om, hvorfor de gør det, når der nu er så stor en overkapacitet, men for Iran er det et strategisk politisk valg, at man vil have sit eget rederi. Så for sådanne aktører er der andre interesser på spil. Det ser man eksempelvis også med de kinesiske og koreanske rederier, der får statslig hjælp”, siger Lars Jensen.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt indgår joint venture i Sydkorea

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Klimaaktivister trængt ind hos Maersk Tankers

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Laura Mærsk bunkrer e-metanol i Aabenraa

12.05.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines holdt skansen i 2024

10.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret vil teste maritime droner

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Storbritannien skruer op for sanktionerne mod russisk skyggeflåde

09.05.2025Maritimedanmark.dk

God belægning styrker Høj Nordic Marine Contractor

Jobmarked

Se alle

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark