Danskere sørger for naturgas i Norge

Den danske rådgivervirksomhed Grontmij / Carl Bro har sammen med det norske rederi I.M. Skaugen udviklet et system, der gør det muligt at bruge naturgas i Norge og andre steder med uvejsomt terræn.

Foto: Grontmij | Carl Bro.

I Danmark har vi et veludviklet naturgasnet. I Norge, som har masser af naturgas i Nordsøen, er man henvist til at eksportere gassen, lave den om til elektricitet eller endda at brænde den af til ingen verdens nytte.

"Det skyldes forskellen i terræn", siger seniorrådgiver Peter Brøndum fra Grontmij | Carl Bro, der har været med til at udvikle en løsning på det norske dilemma.

"Naturgas transporteres bedst via store rørsystemer. Gassen er under højt tryk og kan derfor nemt flyttes direkte ud til de steder, hvor den skal bruges. I Danmark og andre flade lande er det relativt ukompliceret at etablere et rørsystem til distribution af gassen. Men i et land, der består af høje bjerge og dybe fjorde, er det en nærmest umulig opgave", siger Peter Brøndum.

Uden rørsystemer er man henvist til at gøre gassen flydende, så den kan transporteres og opbevares i beholdere. Naturgas i væskeform fylder 600 gange mindre end som gas, og flydende naturgas kan derfor rummes i beholdere af en overskuelig størrelse. Men det er ikke ligetil at gøre gassen flydende. Det kræver nedkøling til ekstreme kuldegrader.

Når naturgas transporteres til søs, er den i flydende form. Gassen bliver holdt på en temperatur under minus 155⁰ C, men ved så lav temperatur sker der en stor fordampning. Og for at undgå, at trykket stiger i tanken, bliver man nødt til at lukke en stor del af den fordampede gas ud.

Selvfølgelig kunne gassen brændes af og dermed nyttiggøres, men da et skib kun sejler med naturgas halvdelen af tiden, skulle skibet have to alternative brændstofsystemer. Derfor er det energimæssigt og miljømæssigt en rigtig dårlig idé at sejle med naturgas.

Det er her, at det dansk-norske projekt kommer ind i billedet.

Grontmij | Carl Bro og I.M. Skaugen har på baggrund af patenter fra det norske energiudviklingsinstitut SINTEF udviklet et kompakt og effektivt kølesystem, der kondenserer den fordampede gas, så den igen bliver flydende og kan pumpes tilbage i tanken. Selv om det koster energi at køle gassen af igen, så giver det et kæmpe plus på både energi- og CO2-regnskabet:

"Naturgas består mest af metan, der er en langt værre drivhusgas end CO2. På en længere tur med en af de norske coastere risikerer man, at op mod tre procent af lasten fordamper. Det svarer faktisk til 180 tons naturgas eller en forurening svarende til 3.600 tons CO2, idet metan er en mere end 20 gange værre drivhusgas end ren CO2. Dertil kommer så, at en masse energi, som kunne være brugt mere fornuftigt, forsvinder i den blå luft", siger Peter Brøndum.

Det første af de nyudviklede kondenseringsanlæg er netop blevet monteret på en af de gascoastere, I.M. Skaugen er ved at få bygget i Kina. Yderligere fem skibe er på vej, men perspektiverne for anlægget, der kaldes Mini-LNG, hvor de sidste bogstaver står for Liquid Natural Gas, går langt videre:

"Metoden kan videreudvikles, så den også kan anvendes på de store oceangående gastankere, og så taler vi om meget store mængder metan, som atmosfæren spares for. Men perspektiverne på landjorden er endnu større. Netop fordampningen er et af de store problemer, der gør, at det er meget vanskeligt at opbevare naturgas. Man er nødt til at brænde det af med det samme og fx lave elektricitet af den. Men el kan heller ikke gemmes, og hvis der ikke er brug for den her og nu, går den til spilde.

Derfor vil vi nu videreudvikle metoden, så den dels kan bruges på større skibe, dels på landjorden", siger Peter Brøndum.

Kilde: Grontmij | Carl Bro

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

20.06.2025Maritimedanmark.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

18.06.2025Maritimedanmark.dk

Danmarks Skibskredit udnævner ny CEO

18.06.2025Maritimedanmark.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

16.06.2025West-Marine A/S

Sponseret

Populære pumper igen på lager hos West-Marine

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Ti anbefalinger til fremtidens maritime rekruttering

11.06.2025Maritimedanmark.dk

Børsen: OMT i canadisk voldgiftssag

06.06.2025Maritimedanmark.dk

Nu overvåger helikopter-drone danske farvande

06.06.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-kontor havde store problemer med mobning

Jobmarked

Se alle

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

13.07.2025

Fiskeristyrelsen

Maskinmester til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrolskib Nordsøen

Har du lyst til at indgå i et mindre team, der medvirker til at udføre fiskerikontrol til søs ved at varetage vedligehold og service i maskinrummet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en maskinmester til fiskerikontrolskibet Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

19.07.2025

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal