Danskere sørger for naturgas i Norge

Den danske rådgivervirksomhed Grontmij / Carl Bro har sammen med det norske rederi I.M. Skaugen udviklet et system, der gør det muligt at bruge naturgas i Norge og andre steder med uvejsomt terræn.

Foto: Grontmij | Carl Bro.

I Danmark har vi et veludviklet naturgasnet. I Norge, som har masser af naturgas i Nordsøen, er man henvist til at eksportere gassen, lave den om til elektricitet eller endda at brænde den af til ingen verdens nytte.

"Det skyldes forskellen i terræn", siger seniorrådgiver Peter Brøndum fra Grontmij | Carl Bro, der har været med til at udvikle en løsning på det norske dilemma.

"Naturgas transporteres bedst via store rørsystemer. Gassen er under højt tryk og kan derfor nemt flyttes direkte ud til de steder, hvor den skal bruges. I Danmark og andre flade lande er det relativt ukompliceret at etablere et rørsystem til distribution af gassen. Men i et land, der består af høje bjerge og dybe fjorde, er det en nærmest umulig opgave", siger Peter Brøndum.

Uden rørsystemer er man henvist til at gøre gassen flydende, så den kan transporteres og opbevares i beholdere. Naturgas i væskeform fylder 600 gange mindre end som gas, og flydende naturgas kan derfor rummes i beholdere af en overskuelig størrelse. Men det er ikke ligetil at gøre gassen flydende. Det kræver nedkøling til ekstreme kuldegrader.

Når naturgas transporteres til søs, er den i flydende form. Gassen bliver holdt på en temperatur under minus 155⁰ C, men ved så lav temperatur sker der en stor fordampning. Og for at undgå, at trykket stiger i tanken, bliver man nødt til at lukke en stor del af den fordampede gas ud.

Selvfølgelig kunne gassen brændes af og dermed nyttiggøres, men da et skib kun sejler med naturgas halvdelen af tiden, skulle skibet have to alternative brændstofsystemer. Derfor er det energimæssigt og miljømæssigt en rigtig dårlig idé at sejle med naturgas.

Det er her, at det dansk-norske projekt kommer ind i billedet.

Grontmij | Carl Bro og I.M. Skaugen har på baggrund af patenter fra det norske energiudviklingsinstitut SINTEF udviklet et kompakt og effektivt kølesystem, der kondenserer den fordampede gas, så den igen bliver flydende og kan pumpes tilbage i tanken. Selv om det koster energi at køle gassen af igen, så giver det et kæmpe plus på både energi- og CO2-regnskabet:

"Naturgas består mest af metan, der er en langt værre drivhusgas end CO2. På en længere tur med en af de norske coastere risikerer man, at op mod tre procent af lasten fordamper. Det svarer faktisk til 180 tons naturgas eller en forurening svarende til 3.600 tons CO2, idet metan er en mere end 20 gange værre drivhusgas end ren CO2. Dertil kommer så, at en masse energi, som kunne være brugt mere fornuftigt, forsvinder i den blå luft", siger Peter Brøndum.

Det første af de nyudviklede kondenseringsanlæg er netop blevet monteret på en af de gascoastere, I.M. Skaugen er ved at få bygget i Kina. Yderligere fem skibe er på vej, men perspektiverne for anlægget, der kaldes Mini-LNG, hvor de sidste bogstaver står for Liquid Natural Gas, går langt videre:

"Metoden kan videreudvikles, så den også kan anvendes på de store oceangående gastankere, og så taler vi om meget store mængder metan, som atmosfæren spares for. Men perspektiverne på landjorden er endnu større. Netop fordampningen er et af de store problemer, der gør, at det er meget vanskeligt at opbevare naturgas. Man er nødt til at brænde det af med det samme og fx lave elektricitet af den. Men el kan heller ikke gemmes, og hvis der ikke er brug for den her og nu, går den til spilde.

Derfor vil vi nu videreudvikle metoden, så den dels kan bruges på større skibe, dels på landjorden", siger Peter Brøndum.

Kilde: Grontmij | Carl Bro

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder millionkontrakt i Vietnam

02.10.2025Maritimedanmark.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

29.09.2025Maritimedanmark.dk

Chef for alternative brændstoffer stopper

23.09.2025Maritimedanmark.dk

Bunker Holding skifter ud i toppen

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Nye midler til den grønne omstilling af skibsfarten

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift & lashing - company courses

Kindly ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course