Danske Rederier anerkender EU-ambitioner
Danske Rederier foretrækker internationale regler, men anerkender EU-systemets grønne ambitioner om at indføre CO2-kvoter for skibsfarten og vil nu arbejde konstruktivt for at sikre, at de "så vidt muligt" bliver en fordel for danske rederier efter afstemningen i EU Parlamentet onsdag.
Danske Rederier vil på den ene side gerne fremstå som spydspids i forhold til den grønne agenda, fordi Danmarks rederier alt andet lige står stærkt i forhold til konkurrenterne. Men på den anden side er lige konkurrencevilkår globalt meget vigtig, og derfor har Danske Rederier afvist europæisk enegang i forhold til regulering af skibsfarten.
Måske derfor hæfter Danske Rederier sig ved, at forslaget om at lade skibsfarten indgå i kvotehandelsystemet ETS ikke blev vedtaget med noget stort flertal ved afstemningen onsdag og betegnes som et forsøg på "at liste skibsfarten ind i ETS ad bagdøren" af De Grønnes Jutta Paulus, der var ordfører på forslaget:
"Som man kan se på afstemningsresultatet 354 for og 328 imod, så fik Paulus ikke et overvældende flertal," siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritime forskning i Danske Rederier til Maritime Danmark.
"Når det så er sagt, så sender Parlamentet her et klart signal om sit ambitionsniveau i forhold til de drøftelser, vi skal i gang med, når det egentlige ETS forslag kommer fra EU Kommissionen i sommeren 2021."
"Danske Rederier anerkender den politiske ambition i EU systemet og arbejder – på trods af, at vi foretrækker global regulering – konstruktivt i forhold til at sikre, at ETS forslaget for så vidt muligt bliver en fordel for danske rederier," siger Maria Skipper Schwenn.
EU Parlamentets flertal ønsker, at der bliver etableret en såkaldt "havfond" der skal finansieres med midler fra kvotesystemet, der så skal sendes tilbage som hjælp til grønne investeringer i skibsfarten.
"Det er vigtigt, at midlerne fra ETS’en bliver brugt på grøn omstilling af skibsfarten. Om det skal gå via en fond, er for tidligt at tage stilling til," siger direktøren.
Redaktionen