Danske Havne tilfreds med blå vækstplan
Danske Havne bakker op om regeringens mål om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter med fokus på digitalisering, attraktive rammevilkår, viden og knowhow samt globalt udsyn og tiltrækningskraft. Danmark har i dag en solid position i stort set hele den maritime branche.
”Det er en position, dansk erhvervsliv har opnået over en årrække. Det er derfor helt afgørende, at vi hele tiden er opmærksomme på, at rammevilkårene både er tidssvarende og konkurrencedygtige”, siger formanden for Danske Havne, Ole Ingrisch, i en kommentar til regeringens vækstplan for den maritime sektor.
Den danske havnelovgivning skal derfor sikre en moderne og effektiv styring af erhvervshavnene, og det er helt centralt for at understøtte den maritime konkurrenceevne og de tilstødende erhvervsområder.
Det kræver en ifølge Danske Havne en ny havnelovgivning, der forhåbentligt kan skabe et nyt Esbjerg, et nyt Lindø eller et nyt Frederikshavn med fokus på de enorme vækstpotentialer inden for udskiftning og recycling af offshore vind, gas og olie, når der for alvor kommer hul på det 500 milliarder kroner store marked for nedtagning og ophugning af udtjente olieboreplatforme og havvindmøller.
Danmark bør sikre rentable investeringer i havnene og lige konkurrencevilkår mellem havnene både internt i Danmark, men også i forhold til de nordeuropæiske havne. Ellers lander de lukrative opgaver fremover i Hull og Cuxhaven. Særligt den stærke statslige involvering i de nordtyske havne, bekymrer Ole Ingrisch.
Formanden for Danske Havne opfordrer derfor regeringen til at have det rette fokus, når havneloven skal revideres i 2018, så den nødvendige modernisering af erhvervshavnenes styring og ledelse samt sikring af den internationale konkurrencekraft i de danske erhvervshavne, gennemføres.
Kilde: Danske Havne