Danskbyggede køleskibe sejlet til ophugning
I midten af juli blev to af de gamle danske køleskibe fra J. Lauritzens flåde sejlet op på stranden i Chittagong i Bangla Desh. Dermed slutte karriererne efter henholdsvis 37 og 35 års service på havet med talrige bananer, æbler og frosne kyllinger.
Den 16. Juli blev det russiske-ejede køleskib Baltic Stream blev sejlet op på stranden i Chittagong. Dagen efter – 17. juli – kom så søsterskibet Baltic Sky, som ligeledes var russiskejet under Malta-flag. Derefter gik en hær af arbejdere i gang med dele skibene ad til atomer for at gøre klar til de næste kandidater – om end markedet for ophugning af skibe også er truet af verdens økonomiske sorte skyer, som breder sig fra Kina.
Baltic Stream, der var den første af de to gamle JL-køleskibe, der gik på stranden, er tillige det sidste køleskib, som J. Lauritzen fik bygget på husværftet i Aalborg. Ecuadorian Reefer var en af fire søsterskibe på 588.000 kubikfod, og sejlede ud fra værftet i marts 1980.
Skibet var forholdsvis traditionelt med tre luger foran apteringshuset og en luge agtenfor, men alligevel moderne på den måde, at det blev leveret med forstærkede mellemdæk, men endnu ikke med pallehøjde. Det var ikke et must dengang i slutningen af 1970’erne, da skibet blev kontraheret.
Da var det stadig almindelig med håndstuvning af bananer, citrusfrugter, kiwier og andre typer fødevarer i Sydamerika, Sydafrika og New Zealand, der som oftest var udgangspunkt for skibenes rejser.
Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark HER