Dansk utilfredshed med kinesisk statsstøtte
Danske Maritime vil på et møde mellem Europa og Kina den 9. September søge afklaring på, i hvilket omfang en række nye kinesiske statsstøtteordninger virker diskriminerende over for udenlandske og dermed danske maritime leverandører.
"De nye statsstøttetiltag i Kina tegner et billede af en tankegang, der desværre er velkendt, men fortsat er uholdbar, unfair og skadelig for alle andre end måske lige den kinesiske maritime industri, og det sidste endda kun på kort sigt", siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.
”De bliver jo ikke dygtigere til skibsbygning ved at udelukke andre og kun at handle med sig selv, men ved at handle med virksomheder, herunder danske, som er de fremmeste i verden på deres felt, og som kan levere den kvalitet og det knowhow, der kan udvikle den kinesiske skibsbygningsindustri", siger Jenny N. Braat.
Frem til udgangen af 2015 kan kinesiske rederier få støtte til at skrotte gamle skibe og købe nye. De kan opnå støtten, hvis de nye skibe bliver bygget på kinesiske værfter, og hvis skrotningen af de gamle skibe foretages på kinesiske skrotningsfaciliteter.
Selvom det ikke direkte fremgår af de offentliggjorte dokumenter om ordningen, tyder meget på, at der kun ydes støtte til bygningen af de nye skibe, hvis hovedparten af materialerne og udstyret til skibene kommer fra kinesiske virksomheder.
Ordningen blev vedtaget i december sidste år. Den skal fremskynde udviklingen af kinesiske værfter, opgradere flåden teknisk og fremme en energi- og klimavenlig praksis. Blandt andet skal planen sende gammeldags enkeltskrogede tankskibe på mere end 600 ton og andre ældre skibe større end 1000 ton på tidlig pension. Støtten svarer til 250 dollar pr. ton, det ny skib vejer.
Kilde: Danske Maritime