Dansk Metal vil have ændret værftslov
Dansk Metal går nu sammen med rederierne og værfterne for at få beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) til at ændre den regel, der begrænser antallet af anløb i danske havne for dansk-registrerede skibe. Det er en regel, der har som konsekvens, at de værftsordrer, der kunne have gået til danske værfter, i stedet går til udenlandske værfter.
”Vi er helt med på, at man undtager værftsophold fra den regel. Der er vi enige med Danske Maritime”, siger Allan Lyngsø Madsen, cheføkonom i Dansk Metal om den regel i udlændingelovgivningen, der betyder, at skibe registreret i DIS og som har besætningsmedlemmer fra et ikke EU-land ombord højst må anløbe en dansk havn 25 gange om året. Værftsophold tæller med i de 25 gange.
Dansk Metal har tidligere gjort regeringen opmærksom på problemet, fordi reglen koster værftsordrer, men indtil nu har beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen afvist at ændre på reglen.
Venstres søfartsordfører, Preben Bang Henriksen, har stillet et paragraf 20-spørgsmål til ministeren i forbindelse med sagen.
”Jeg kan ikke se, at det har noget at gøre med social dumping. Vi skal sørge for, at der er den maksimale aktivitet på de danske værfter, og det går forud for ministerens fantasier om social dumping”, siger Preben Bang Henriksen.
Til gengæld har sømændenes fagforbund 3F en helt anden holdning. De mener nemlig, at reglen om de 25 havneanløb helst helt burde afskaffes, så rederierne altid skulle have arbejdstilladelser for de udenlandske besætningsmedlemmer. De frygter også, at en lempelse af reglen vil betyde, at det bliver filippinske arbejdere, der kommer til at reparere skibene.
Hos Fayard siger direktør Thomas Andersen, at han gang på gang oplever, at skibene sejler videre og i stedet bliver repareret på eksempelvis værfter i Polen, fordi de der ikke har den regel.
Kilde: Dagbladet Børsen