Dansk løsning tackler elbilbrande til søs med saltvand

Elbilrelaterede brande udgør i stigende grad en alvorlig udfordring for den maritime sektor. Nu er en ny, innovativ brandbekæmpelsesteknologi baseret på saltvand klar til at ændre spillet – udviklet i et tæt samarbejde mellem det danske skibsdesignfirma Knud E. Hansen og Skansi Offshore.

Det nye brandslukningssystem til elbiler er allerede installeret på Smyril Lines Norröna, der der sejler verdens længste ropax-rute mellem Danmark og Færøerne.. Foto: Knud E. Hansen

Det nye system, som anvender en blanding af almindeligt salt og vand (saltlage), er allerede taget i brug ombord på Norröna, der sejler verdens længste ropax-rute mellem Danmark og Færøerne. Yderligere to nybyggede roro-skibe vil også få systemet installeret.

I modsætning til traditionelle brandslukningsmetoder, som typisk angriber flammerne udefra og ofte ikke når ind til selve kernen af branden, retter denne løsning sig direkte mod batteriet – fra kabinens indre. Ved brand gennembrydes ét af bilens vinduer, hvorefter kold, mættet saltlage sprøjtes direkte ind i kabinen. Væsken samler sig omkring batteripakken, hvor den effektivt nedkøler cellerne, reducerer ilttilførslen, kvæler brandbare materialer – og i mange tilfælde også kortslutter batteriet og slår det fra.

Ifølge Finn Wollesen, administrerende direktør i Knud E. Hansens amerikanske kontor, er systemet både enkelt og revolutionerende:

“Vi mener, det her sætter en ny standard. Det er low-tech på den bedste måde – driftssikkert, gennemtestet og nemt at vedligeholde. Og vigtigst af alt: det angriber det reelle problem – varmen. Ikke bare flammerne, men selve branden inde i batteriet.”

Systemet er blevet testet i fuld skala under realistiske forhold på Færøerne. Her lykkedes det at slukke en fuldt udviklet brand i et elbilbatteri på under en time – inklusive reaktionstid. Til sammenligning kan litium-ion batteribrande brænde i over et døgn og ofte blusse op igen.

Saltvandsløsningen kan både installeres på nye og eksisterende skibe. Den består af en 16 kubikmeter stor tank med nedkølet saltvand ved –19 °C, et redundant pumpsystem, varmeveksler tilkoblet skibets køleanlæg og slukningspunkter på EV-dækket.

-emte

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Relateret indhold

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniakdrevne containerskib påbegyndt

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Venezuelanske jagerfly tæt på amerikansk destroyer

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Portugisiske specialstyrker stormer containerskib

04.09.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste klar til at bistå rederier og besætninger med at få bugt med chikane og mobning

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Starlink Maritime hamrer prisen i bund

04.09.2025Maritimedanmark.dk

USA vil straffe Holland for IMO Net-Zero støtte

04.09.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot har røde tal på bundlinjen

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle