Dansk løsning tackler elbilbrande til søs med saltvand

Elbilrelaterede brande udgør i stigende grad en alvorlig udfordring for den maritime sektor. Nu er en ny, innovativ brandbekæmpelsesteknologi baseret på saltvand klar til at ændre spillet – udviklet i et tæt samarbejde mellem det danske skibsdesignfirma Knud E. Hansen og Skansi Offshore.

Det nye brandslukningssystem til elbiler er allerede installeret på Smyril Lines Norröna, der der sejler verdens længste ropax-rute mellem Danmark og Færøerne.. Foto: Knud E. Hansen

Det nye system, som anvender en blanding af almindeligt salt og vand (saltlage), er allerede taget i brug ombord på Norröna, der sejler verdens længste ropax-rute mellem Danmark og Færøerne. Yderligere to nybyggede roro-skibe vil også få systemet installeret.

I modsætning til traditionelle brandslukningsmetoder, som typisk angriber flammerne udefra og ofte ikke når ind til selve kernen af branden, retter denne løsning sig direkte mod batteriet – fra kabinens indre. Ved brand gennembrydes ét af bilens vinduer, hvorefter kold, mættet saltlage sprøjtes direkte ind i kabinen. Væsken samler sig omkring batteripakken, hvor den effektivt nedkøler cellerne, reducerer ilttilførslen, kvæler brandbare materialer – og i mange tilfælde også kortslutter batteriet og slår det fra.

Ifølge Finn Wollesen, administrerende direktør i Knud E. Hansens amerikanske kontor, er systemet både enkelt og revolutionerende:

“Vi mener, det her sætter en ny standard. Det er low-tech på den bedste måde – driftssikkert, gennemtestet og nemt at vedligeholde. Og vigtigst af alt: det angriber det reelle problem – varmen. Ikke bare flammerne, men selve branden inde i batteriet.”

Systemet er blevet testet i fuld skala under realistiske forhold på Færøerne. Her lykkedes det at slukke en fuldt udviklet brand i et elbilbatteri på under en time – inklusive reaktionstid. Til sammenligning kan litium-ion batteribrande brænde i over et døgn og ofte blusse op igen.

Saltvandsløsningen kan både installeres på nye og eksisterende skibe. Den består af en 16 kubikmeter stor tank med nedkølet saltvand ved –19 °C, et redundant pumpsystem, varmeveksler tilkoblet skibets køleanlæg og slukningspunkter på EV-dækket.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark