Dansk klima enegang er ikke vejen

En kommende socialdemokratisk regering vil gå efter CO2-reduktioner på 70 pct. i 2030. Det er langt mere ambitiøst end dem, som IMO har fastsat. Danske Rederier tror ikke på dansk enegang i spørgsmålet i forhold til søfarten, der ikke er en del af Paris-aftalen.

Fungerende direktør i Danske Rederier, Asbjørn Overgaard Christiansen..

Søfarten er ligesom luftfarten ikke en del af Paris-aftalen om klimareduktioner. Derfor er der ikke nogen direkte kobling mellem den klimamålsætning, som en kommende dansk regering efter alt at dømme sætter og de mindre vidtrækkende krav, som FN´s søfartsorganisation IMO har fastsat. Her lyder målsætningen på en reduktion af udledningen af drivhusgasser med 50 pct. i 2050.

Den norske regering har imidlertid i dag meldt ud, at den vil gå efter en reduktion af udledningen fra norsk indenrigsskibsfart og fiskeri på 50 pct. i 2030. Altså en skærpelse i forhold til IMO´s krav.

Vil det være en fordel for danske rederier, hvis Danmark går foran på dette område og skærper kravene?

“Vi går allerede foran på en række områder omkring reduktion af udledningen. Men i og med, at skibsfarten er et globalt erhverv er det svært, hvis man skærper kravene til det danske flag,” siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning, Danske Rederier. 

“Vi ved godt, at det tager længere tid at implementere internationale krav, end rent danske. Men gør vi det alligevel kan man frygte, at redere vil søge andet flag. Og danske redere har allerede gjort en stor indsats for at reducere brændstofforbruget, hvilket er en fordel både kommercielt og for klimabelastningen, påpeger han.

“I Danmark har vi også Maersk, der har sat sin egen ambition om at være helt klimaneutrale i 2050 og dermed går videre end IMO-målsætningen,” siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

At det er et ambitiøst mål skyldes ikke mindst, at skibes levetid ligger på mellem 20 og 30 år. “Det betyder, at det første klimaneutrale skib, skal søsættes omkring 2030, hvis målet skal nås. Og vi har ikke teknologien endnu, siger han.

Danske Rederier har ved flere lejligheder argumenteret for vigtigheden af, at der afsættes flere penge i Danmark til forskning og udvikling i den danske maritime sektor for at komme i mål med de ambitiøse grønne målsætninger.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark