Dansk coasterfart lever endnu
Veteranen Caroline S af Svendborg holdes sejlende med indtægter fra blandt andet kystfragtsejlads. Fyns Amts Avis var med en tur rundt om Fyn med anløb i Haderslev og Musholm Bugt, hvor coasteren var ladet med fiskefoder.
I Caroline S-jargonen hedder det fiskefoder-turen. Sejladsen med anløb i Haderslev og ved havbrugene i Musholm Bugt er en af sæsonens sidste af de normalt 36 ture. Med lasten fuld af foderpiller får Caroline S økonomisk næring til drift og vedligehold, og halvanden million ørreder får noget at vokse sig store af.
På den sidste lille rest af fragtskibs-kaj i havnebyen Haderslev står 100 ton foderpiller klar i sække på paller og i ventende lastbiler.
Havde Caroline S været et moderne fragtskib, kunne lastrummets luger åbnes maksimalt ved at trykke på en knap. Den slags var ikke normen i kystfragtskibe anno 1959. Dengang som i dag skal der først manuelt afskrælles to lag svær presenning og bortløftes svære planker, før coasterens bug er klar til at modtage sin last. Efter små to timers effektivt rutinearbejde er havbrugets bestilte foderpiller kommet indenbords, og Caroline S har øget sin dybgang med 40 cm.
Ved bugtens øhav af ørredbure flyder prammen Niels Bjørn med fodersiloer og kontrolrum om bord. En kranfører på prammen og en makker i Carolines lastrum er klar til at lette coasteren for halvdelen af pillerne. Resten losses på en anden pram tæt ved.
Caroline S-besætningen kan berette om ture med vind og strøm så genstridigt, at coasteren ikke kunne losses som planlagt. Dagens losning gik dog problemløst.
Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis