Dansk analyse af Gibraltar Strædet
Hvad betyder det for sejladssikkerheden, hvis man omlægger en skibsrute? Hvad er risikoen for kollision i et farvand? Det bruger Søfartsstyrelsen risikoanalyseværktøjer til at beregne, og det har de netop undervist kolleger fra hele verden i at benytte dem.
Det skete, da IALA / International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities, i sidste uge i Madrid afholdt et seminar om anvendelsen af risikoanalyseværktøjer.
33 personer fra hele verden deltog, heriblandt flere eksperter fra Søfartsstyrelsen. Søfartsstyrelsen viste og underviste i, hvordan danske erfaringer med risikoanalyseværktøjer kan anvendes i det meget trafikerede Gibraltar Stræde mellem Spanien og Afrika.
Søfartsstyrelsen præsenterede bl.a. brugen af risikoværktøjet IWRAP (IALA Waterway Risk Assessment Program).
Dette er udviklet i samarbejde mellem Søfartsstyrelsen, IALA, softwarevirksomheden Gatehouse, Danmarks Tekniske Universitet og en række udenlandske universiteter. Programmet kan bruges til at beregne de aktuelle sandsynligheder for kollisioner og grundstødninger i et givent farvandsområde og til at forudsige, hvad der sker, hvis man ændrer på ruterne, eller hvis skibstrafikken begynder at opføre sig anderledes end hidtil.
I Danmark har vi bl.a. anvendt programmet til analyse af risikoen ved at udskifte et fyr med flydende farvandsafmærkning, og vi har analyseret effekten af at nedlægge og omlægge skibsruter.
Kilde: Søfartsstyrelsen