Dacoma får millioner til videreudvikling
Med en ny investor om bord, penge fra et EU-støtteprogram og tilsagn om at kunne låne hos Vækstfonden, har Dacoma fået tilstrækkelig kapital til at videreudvikle deres innovative Airkeel, og på sigt gøre den klar til salg.
”Det er godt nyt for realiseringen af projektet, for det betyder, at finansieringen i store træk er på plads frem til kommercialiseringen, som vi forventer vil ske i slutningen af året”, siger Arnd Baurichter, der har opfundet den luftfyldte svingkøl Airkeel, som kan modvirke mindre skibes rullen i bølgerne.
Svendborg-virksomheden, som blev stiftet i begyndelsen af 2019, har netop fået tilsagn fra det offentlige program DigitaliseringsBoost på 750.000 kroner. Samtidig har Christian Nielsens Fond investeret et betydeligt beløb i projektet. Kapitalindskuddet fra Christian Nielsens Fond skal anvendes til at gøre Dacoma klar til at starte en dansk produktion af svingkølen.
”Det at være iværksætter med denne type udviklingsprojekter handler hele tiden også om at sikre midler til medarbejdere og teknik. Lige nu er der heldigvis ro på den front, så vi kan fokusere på markedsmodning og tilpasning sammen med udvalgte kunder”, siger Arnd Baurichter.
Dacoma har allerede modtaget funding fra Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden samt fået støtte fra Fyns Maritime Klynge. Desuden har stifteren selv investeret.
Vækstfonden har netop givet Dacoma tilsagn om en solid lånegaranti, virksomheden kan trække på hvis nødvendigt. Og i sidste uge blev Dacoma optaget som en af fem virksomheder i programmet Maritime Stars, som med midler fra Industriens Fond og EU tilbyder et vækstforløb på ni måneder med en række store mentorvirksomheder, herunder World Marine Offshore og Wärtsilä, der samtidig er potentielle aftagere.
Pengene fra programmet DigitaliseringsBoost, der kommer fra EU's regionale midler, skal deles med samarbejdspartnere Tuco Marine Group og UCL (University College Lillebælt). Dacoma skal som ’leadpartner’ sammen med Tuco og UCL som ’videnspartner’ udvikle et digitalt, adaptivt styringssystem baseret på kunstig intelligens/maskinlæring, der også kan bruges til andre formål end Airkeel’en.
”Den software, som vi udvikler til Airkeel, vil vi videreudvikle til andre formål, det kunne være finnestabilisatorer til krydstogtskibe eller andre maritime stabilisatorer, der automatisk ’lærer’ at selvjustere sig f.eks. for at mindske forbrug af brændstof,” forklarer Arnd Baurichter.
Dacomas Airkeel bestod for nylig sin jomfrusejlads. Det skete i Faaborg Havn, hvor den var monteret på et syv langt kulfiberskrog fra værftet Tuco Marine Group. Tuco er gået i samarbejde med Dacoma med det formål at udvikle Airkeel til brug for hurtige arbejdsbåde af typen ProZero.
Du kan læse mere om Dacoma i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark der udkommer senere i denne uge.
Redaktionen