Containerskibe skal sejle på LNG
Capital Ship Management Corporation arbejder sammen med Lloyd’s Register og DSME på at udvikle en ny type store containerskibe - ULCS, som står for Ultra-Large Container Ships. De nye containerskibe skal sejle på flydende naturgas.
”Vi er nødt til at forstå og udlede den maksimale nytte fra nye teknologier og innovationer, som kan fremme vores samlede performance – gøre vores skibe mere effektive og attraktive på markedet, tilbyde vores søfolk sikre og udbytterige karrierer samtidig med, at vi arbejder på at reducere den miljømæssige indflydelse fra de skibe, som vi administrerer”, sagde Evangelos Marinakis, bestyrelsesformand for Capital Product Partners, ved Posidonia-messen, hvor man lancerede projektet.
Det fælles udviklingsprojekt, som Capital har lanceret sammen med Lloyd’s Register og Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), fokuserer på at bruge LNG som brændstof og undersøger herunder de sikkerhedsmæssige spørgsmål, der opstår i forbindelse med brug af LNG, og hvordan det påvirker designet af den nye type store containerskibe.
Lloyd’s Register har nu en betydelig portefølje af nybygnings- og designprojekter, som har til formål at udbrede LNG som brændstof, så det ikke bare bliver brugt i mindre skala, men i langt større omfang.
”Capital Ship Management er overbevist om, at fordelene ved lavere SOx, NOx og muligvis reducerede udledninger af drivhusgasser gør LNG til en attraktiv mulighed. Vi tror, at konkurrencedygtige priser på LNG og en tilstrækkelig LNG bunkringsinfrastruktur kan blive en realitet inden for 5-10 år”, siger Evangelos Marinakis.
Kilde: Lloyd’s Register