Containerrater sluttede på rekordniveau
Shanghai-indekset over containerrater til forskellige destinationer i verden steg for tolvte uge i træk og sluttede 2020 på det højeste niveau i en lang årrække. Raterne til Europa steg mest med mellem 7,7 og 15,6 pct.
Prisen på at få fragtet containere har i 2020 kun kendt en vej: Op. Ved indgangen til 2020 lå Shanghai Containerized Freight Index på lige godt 1.000. Da nytåret blev skudt ind var det næsten tredoblet til 2.783,03.
Den seneste uge op til nytåret steg indekset med 5,3 pct., men bag den samlede stigning gemmer sig endnu større vækst i raterne fra Kina til Europa, der ikke mindst domineres af Maersk og MSC i 2M Alliancen.
På ruten fra Shanghai til Europa steg raten med 7,7 pct., så det kostede 4.091 dollar at få fragtet en 20-fods container. Til Middelhavsområdet steg prisen med det dobbelte - 15,6 pct. - til nu 4.286 dollar. Det betyder, at prisen for en almindelig 40-fods container - incl. forskellige tillæg - kunne komme over 10.000 dollar.
Raterne er i de højeste, som Ritzau Finans har registreret, siden de begyndte at følge indekset i 2012.
Det er fortsat den høje efterspørgsel kombineret med mangel på containere, der driver raterne i vejret.
På ruterne over Stillehavet til USA faldt raterne en smule i årets sidste uge. Til USA´s vestkyst faldt den med ca. 1,5 pct. og til Østkysten med 3,0 pct.
De fire ruter til Europa og USA vægter med samlet 57,5 pct. i indekset.
Kilde: Shanghai Containerized Freight Index