CMA CGM overvejer gasdrift på mega-skibe
Den franske containergigant CMA CGM overvejer at få en option på gasdrift i op til ni containerskibe, der kan blive de største, der nogensinde er bygget. Det kan i givet fald sætte en ny retning for sektoren, skriver TradeWinds.
CMA CGM beder nu skibsværfter om at give tilbud på seks
- med option på yderligere tre - mega-containerskibe med en kapacitet på mere end 20.000 TEU til en samlet estimeret værdi på mere end 1,4 mia. dollar.
I opdraget til værfterne beder rederiet om tilbud på systemer, der forbereder skibene på gas som drivmiddel ved siden af konventionel fremdrift. “Alt er i spil i øjeblikket,” siger en kilde til TradeWinds.
Og de fleste store værfter har designs for LNG-drevne containerskibe på tegnebrædtet, siger eksperter på nybygninger.
Hidtil har frygt for manglende gas-bunker infrastruktur, tab af containerkapacitet på grund af store gastanke, turn-around varigheder, og fremtidige brændstofpriser afholdt de store rederier fra at tage skifte til gasdrift på store containerskibe.
Men folk i LNG-sektoren tror, at hvis en af de store spillere på markedet tager skridtet, vil andre følge efter, som det er sket med krydstogtskibe. Eksperter på nybygningspriser vurderer, at containerskibe i den størrelse, som CMA CGM vil bestille koster i omegnen af 150-160 mio. dollar pr. styk. Hvis rederiet ønsker, at de også kan sejle på gas, vil prisen blive mindst 20 mio. dollar højere, vurderer eksperter overfor TradeWinds.
Kilde: TradeWinds