Bulbændring sparer bunkerolie
Hyundai Merchant Marines, HMM, beslutning om at redesigne bulben på nogle af sine containerskibe giver allerede udbytte, siger Det Norske Veritas, DNV. Data indsamlet før og efter konverteringen viser, at ændringen kan give brændstofbesparelser på 5 procent eller derover.
"Udførelsen af den nye bulbstævn er omhyggeligt blevet evalueret som en del af kontrolprocessen over en to måneders periode efter levering. Brændstofbesparelsn i drift hidtil har vist sig at være omkring 5 procent eller derover. Tilbagebetalingstiden forventes at være meget kortere end den etårige oprindelig anslået", siger Taeg-Gyu Lee executive vice president for HMM.
"Målinger efter bulbændring har vist, at en ændring til 680.000 dollars har reduceret brændstofforbruget med næsten 1.000 tons om året. Forbedringer i brændstoføkonomien er nu blevet påvist i operationer med last, tom og fuldt udnyttet kapacitet", siger Jost Bergmann, DNVs business direktør for containerskibe.
Kinas Qingdao Beihai Shipbuilding har udført arbejdet på HMMs 8.652-TEU Hyundai Brave, der er bygget i 2008. Det anses for at være den første gang denne slags konvertering er blevet udført af et sydkoreansk rederi.
Hyundai fortæller, at man har sænket den nye bov med omkring 1,5 meter og reduceret den samlede omkreds for at give den en mere "delfinlignende form. Den nye bulb tilføjer ikke noget til fartøjets samlede længde og er fem tons lettere end originalen.
DNV er overbevist om, at den registrerede succes for projektet vil få andre andre ejere til at søge at forbedre ydeevnen for ældre skibe.
"Eksisterende skibe skal konkurrere med en ny type af effektive og fleksible designs. Et resultat af design til høj hastighed hos mange eksisterende containerskibe er, at bulben er konstrueret til at nå den maksimale hastighed. Den nye virkelighed for meget af den eksisterende flåde er, at det påvirker effektiviteten ved lavere hastigheder", siger Bergmann.
Hyundai siger, at man vil ombygge endnu tre 8.600-TEU containerskibe, og at projektet skal være afsluttet i første halvår af 2013.
"Vi vil også overveje at konvertere flere skibe efter en grundig evaluering af de konverterede skibenes brændstofeffektivitets forbedringer", siger rederiet.
Mærsk Line stjal overskrifterne i slutningen af sidste år, da rederiet gik i gang med at foretage lignende ændringer på ti af rederiets højhastigheds containerskibe på samme kinesisk værft i forventningen om en brændstofbesparelse på fem procent.
Det viser sig altså nu med de nye måleresultater, at bulbændringen lever op til dette.
Kilde: TradeWinds