Bulbændring sparer bunkerolie

Hyundai Merchant Marines, HMM, beslutning om at redesigne bulben på nogle af sine containerskibe giver allerede udbytte, siger Det Norske Veritas, DNV. Data indsamlet før og efter konverteringen viser, at ændringen kan give brændstofbesparelser på 5 procent eller derover.

"Udførelsen af den nye bulbstævn er omhyggeligt blevet evalueret som en del af kontrolprocessen over en to måneders periode efter levering. Brændstofbesparelsn i drift hidtil har vist sig at være omkring 5 procent eller derover. Tilbagebetalingstiden forventes at være meget kortere end den etårige oprindelig anslået", siger Taeg-Gyu Lee executive vice president for HMM.

"Målinger efter bulbændring har vist, at en ændring til 680.000 dollars har reduceret brændstofforbruget med næsten 1.000 tons om året. Forbedringer i brændstoføkonomien er nu blevet påvist i operationer med last, tom og fuldt udnyttet kapacitet", siger Jost Bergmann, DNVs business direktør for containerskibe.

Kinas Qingdao Beihai Shipbuilding har udført arbejdet på HMMs 8.652-TEU Hyundai Brave, der er bygget i 2008. Det anses for at være den første gang denne slags konvertering er blevet udført af et sydkoreansk rederi.

Hyundai fortæller, at man har sænket den nye bov med omkring 1,5 meter og reduceret den samlede omkreds for at give den en mere "delfinlignende form. Den nye bulb tilføjer ikke noget til fartøjets samlede længde og er fem tons lettere end originalen.

DNV er overbevist om, at den registrerede succes for projektet vil få andre andre ejere til at søge at forbedre ydeevnen for ældre skibe.

"Eksisterende skibe skal konkurrere med en ny type af effektive og fleksible designs. Et resultat af design til høj hastighed hos mange eksisterende containerskibe er, at bulben er konstrueret til at nå den maksimale hastighed. Den nye virkelighed for meget af den eksisterende flåde er, at det påvirker effektiviteten ved lavere hastigheder", siger Bergmann.

Hyundai siger, at man vil ombygge endnu tre 8.600-TEU containerskibe, og at projektet skal være afsluttet i første halvår af 2013.

"Vi vil også overveje at konvertere flere skibe efter en grundig evaluering af de konverterede skibenes brændstofeffektivitets forbedringer", siger rederiet.

Mærsk Line stjal overskrifterne i slutningen af sidste år, da rederiet gik i gang med at foretage lignende ændringer på ti af rederiets højhastigheds containerskibe på samme kinesisk værft i forventningen om en brændstofbesparelse på fem procent.

Det viser sig altså nu med de nye måleresultater, at bulbændringen lever op til dette.

Kilde: TradeWinds

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark