Bornholmslinjen: Nyt havnedesign udfordrer sikkerheden
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Havnedirektøren afviser.
Foto: Bornholmslinjen
”Rapporten viser desværre, at det nye havnedesign ved bestemte vindretninger kommer til at udfordre de konventionelle færger så meget, at det ikke længere vil være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at benytte Hammershus og Povl Anker i vindstyrker kraftigere end 18 meter i sekundet”, siger Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Det kan ifølge Bornholmslinjen i værste fald betyde dage hen over et år, hvor Bornholm vil være helt uden færgebetjening.
”Vi vil intet andet end at opfylde vores forpligtelser som øens livline og sejle hver eneste dag, og vi vil lede efter løsninger. Men vi har ikke og har ikke haft indflydelse på havnens design og på de konsekvenser, det kan få for færgebetjeningen”, siger Kristian Durhuus.
Rapporten og dens konklusioner er delt med Rønne Havn og med Transportministeriet.
”Vi foreslog under simuleringerne, at der blev sejlet med nogle andre sejlmønstre. Men det afviste Molslinjen. Så vi ved ikke endnu, hvordan det ville se ud, hvis man ved de høje og store vindhastigheder prøvede at sejle på en anden måde”, siger Lars Nordahl, direktør i Rønne Havn til TV2/Bornholm.
”Man udnytter ikke potentialet i, at vi har fået et stort sejlbassin. Vi har fået 200 meter mellem molehovederne, hvor der tidligere var 90 meter. Så man sejler på traditionel vis, og der løber man så ind i de udfordringer, der er der. Der er vi forundrede over, at man fra Molslinjen ikke har ønsket at sejle på andre måder end standard sejlmønster”, siger Lars Nordahl
-mauh