Bjærgning af Umoe Ventos kan trække ud

Bjærgningen af vraget efter det udbrændte Crew Transfer Vessel Umoe Ventus kan komme til at trække ud. Først i begyndelsen af næste uge bliver vejret velegnet til at gennemføre bjærgningsoperationen, der enten kan ske fra vand eller land.

Strandområdet nær det udbrændte skib, der ligger et halvt hundrede meter fra strandkanten, er afspærret af politiet, da det stedvist er dækket af gråt giftigt støv fra branden. Private vagter patruljerer området for at holde nysgerrige væk.

Der er ingen officielle oplysninger om årsagen til branden, men den menes at være opstået i en hjælpemotor. Kort inden branden var skibet søgt ind til Bagenkop for at gennemføre en reparation.

Det mindre end et år gamle, teknisk avancerede serviceskib er bygget af Umoe-værftet i norske Mandal. Umoe Ventus er i princippet en katamaran, men er udstyret med et gummi ”forhæng”, der dækker hullet mellem de to skrog i stævnen og et tilsvarende agterude.

Under skibet og skærmet af gummiforhænget befinder sig en luftpude som skibet ”svæver” på, en teknik der i 60’erne opnåede stor popularitet under varemærket hovercraft,

Teknikken er en smule anderledes end i gamle typer fra 1960’erne. Umoe Ventus drives ikke af en propel, som en flyvemaskine, men derimod af waterjets, som det er tilfældet med en række andre enheder af CTV-typerne. Der er to enheder - en i hvert skrog - hvor der også er maskinerier, der producerer luft til skørtet og dermed opdriften.

Hovedmaskineriet er et MTU-anlæg - der også er et velkendt hurtiggående anlæg til netop brug sammen med waterjets. De er af typen 16V2000, der hver udvikler 1.440 kW. Det i kombination med waterjets giver en maksimal fart på 40 knob.

Umoe Ventus er designet til at sejle med 12 passagerer, som akkommoderes i en salon i den forreste del af apteringshuset

Umoe Ventus er på chartret af DONG Energy og sejler til hverdag serviceteknikkere til og fra vindmøllerne i Borkum Riffgrund 1 Offshore-vindmøllepark. Den ligger i vadehavets sydlige del og betjenes fra basehavnen Norddeich.

Derfra er der 54 kilometer ud til vindmølleparken. Charteren inkludere flere optioner, der kan forlænge perioden yderligere således, at den kan komme op på 12 måneders samlet beskæftigelse.

Umoe Ventus ejes af det norske byggeværft, der ikke har solgt skibet endnu, men i stedet har valgt selv at udvikle og drive skibet i stedet for at være ansvarlig overfor en ekstern reder. Det sker teknisk gennem selskabet Umoe Wind AS med adresse på koncernhovedkvarteret i Mandal.

Der er så lavet en management aftale med Valling Ship Management

i Svendborg, der står for den praktiske drift af skibet, der fra leveringen er registreret under dansk flag med Svendborg som hjemhavn.

Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course