Bilfærger vil udfase fossile brændstoffer
Den danske transportsektor skal være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050, ønsker regeringen. Bilfærgernes Rederiforening støtter denne målsætning, og har blandt andet iværksat et projekt, der skal resultere i et idé-katalog med alternativer til olie for de største danske færgeruter.
”Bilfærgernes Rederiforening arbejder aktivt for at skabe grundlaget for grønnere færgefart herhjemme. Derfor bydes regeringens projekt om udfasning af fossile brændstoffer i transportsektoren pr. 2050 varmt velkommen”, sagde formand i Bilfærgernes Rederiforening John Steen-Mikkelsen, adm. dir. i Danske Færger A/S på den årlige generalforsamling lørdag d. 7. september.
Bilfærgernes Rederiforening har for nylig iværksat et projekt, der skal finde alternativer til olie. Projektet skal munde ud i et idékatalog, der for de største af landets færgeruter gennemgår mulighederne for at overgå til alternative, mere miljøvenlige fremdriftskilder, herunder navnlig batteridrift og flydende naturgas (LNG), der vil være et betydeligt skridt mod fossilfri transport i 2050.
”Færgerederierne er meget optaget af, at der løbende sker miljøforbedringer og arbejder aktivt for at skabe grundlaget for en grønnere færgefart herhjemme. Derfor er det glædeligt, at transportministeren den 26. august i år lancerede projektet om udarbejdelse af en køreplan for udfasning af fossile brændstoffer i transportsektoren frem mod 2050. På baggrund af ministerens invitation ser vi frem til videre drøftelse af mulighederne for overgang til alternative energibærere til olie”, sagde John Steen-Mikkelsen.
Målsætningen om udfasning af fossile brændstoffer bliver også en stor udfordring for mange af de mindre færgeruter i Danmark, både praktisk og økonomisk. Der er tale om meget store investeringer i såvel færger som forsyningsanlæg i land.
I 2012 blev der transporteret 9 millioner mennesker i indenrigsfærgetrafikken og 20 millioner i udenrigstrafikken. De danske færger transporterede 20 procent af den samlede godsmængde mellem danske og udenlandske havne og 25 procent af den samlede maritime godstransport mellem danske havne, viser tal fra ’Færgefart i Danmark 2013’.
På generalforsamlingen var der genvalg til bestyrelsen, der har følgende sammensætning: Formand: Adm. direktør John Steen-Mikkelsen (Færgen A/S) Næstformand: Adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen (Scandlines Danmark) Bestyrelsesmedlem: Adm. direktør Søren Jespersen (Mols-Linien A/S)
Kilde: Danmarks Rederiforening